A new generation of statesmen: Law, University, and the Social Question in Chile, 1860-1925
Una nueva generación de estadistas. Derecho, Universidad y la Cuestión Social en Chile, 1860-1925
Author
Bastías-Saavedra, Manuel
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/87510.4206/rev.austral.cienc.soc.2015.n29-02
Abstract
The social question in Chile has been subject of discussion from diverse perspectives. Among the many answers that have been given to explain its salience in the beginning of the twentieth century, the generational variable seems to be one of the most adequate. Towards 1912, a new generation of the Chilean elite, beyond political divides, accepted the existence of grave social ills, and laid the foundations for their reform. This article suggests that the attitude of this new generation of Chilean politicians and intellectuals, more than to class adscription or political ties, was related to changes that were taking place in the legal education received in Chilean universities. Since at least 1887, the students educated in the law faculties were influenced by legal doctrines that questioned the philosophical foundations of the liberal State, and suggested reforms to address the legal vacuum that existed in the regulation of labor relations. Ultimately, the reforms which occurred in legal education influenced the way the new generation of 'statesmen' conceived the relation between State, society and welfare. La cuestión social en Chile ha sido abordada desde diversas perspectivas. Entre las muchas explicaciones que se han dado a su auge a comienzos del siglo XX, la variable generacional parece ser una de las más adecuadas. Hacia 1912, la élite chilena aceptó, transversalmente, la existencia de graves problemas sociales y planteó las bases para su reforma. Este artículo sugiere que esta actitud de la nueva generación de políticos e intelectuales chilenos, más que a su procedencia de clase o a su adscripción partidista, se debió a cambios que se dieron en la formación universitaria recibida en las cátedras de derecho. Desde al menos 1887, los estudiantes formados en las aulas de derecho fueron influidos por tendencias jurídicas que cuestionaban las bases filosóficas del Estado liberal, y sugerían reformas para llenar el vacío legal que existía en las relaciones de trabajo. En última instancia, la renovación de la enseñanza jurídica permeó la forma en que una nueva generación de estadistas concibió la relación entre Estado, sociedad y bienestar.