• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista Austral de Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista Austral de Ciencias Sociales
  • View Item

Civic education and citizenship building in Chile after the dictatorship, what are we and where are we going?

Educación cívica y construcción de ciudadanía en el Chile de la pos dictadura, ¿en qué estamos y para dónde vamos?

Author
Mardones-Arévalo, Roberto

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/4195
10.4206/rev.austral.cienc.soc.2018.n35-04
Abstract
More than a decade ago, Chile has been discussing, at a political and academic level, the relevance of (re) installing civic education in the school curriculum. This, in some way motivated, by the situation of apathy, disinterest and the low levels of political participation demonstrated by the citizens since the return to democracy. Thus, the objective of this paper is to critically analyze, from political history, the trajectory and construction of civic education and citizenship. The question that guides the argument is to what extent the way in which civic education is conceived influences the construction of citizenship? Our assumption is that, historically, it has tended towards the generation of a passive citizenship and that, the return to democracy, did not imply a change in this regard. Therefore, its implementation has not meant a solution to the situation observed.
 
Hace más de una década se ha venido discutiendo en Chile, a nivel político y académico, acerca de la pertinencia de (re) instalar la educación cívica en el currículo escolar. Esto, de alguna manera motivado, por la situación de apatía, desinterés y los bajos niveles de participación política demostrados por la ciudadanía desde el retorno a la democracia. Así, el objetivo de este trabajo es analizar de manera crítica, a partir de la historia política, la trayectoria y construcción de la educación cívica y la ciudadanía. La pregunta que guía el argumento es ¿en qué medida la forma en que se concibe la educación cívica influye sobre la construcción de ciudadanía? Nuestro supuesto es que, históricamente, se ha propendido hacia la generación de una ciudadanía pasiva y que, el retorno a la democracia, no implicó un cambio al respecto. Por tanto, su implementación, no ha significado una solución a la situación observada.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB