• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Administración
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Administración
  • View Item

Transforming performance appraisal through appreciative inquiry

Transformar la evaluación del desempeño a través de la indagación apreciativa

Author
Buckham, Robert H.

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/55390
10.5354/0719-0816.2018.55390
Abstract
As an essential organizational process, performance appraisal effectiveness remains an unrealized hope. The research question addressed here is can Appreciative Inquiry (Cooperrider and Whitney, 2000) alter an organization’s performance appraisal narrative? This qualitative field study offers an innovative enhancement to Murphy and Cleveland’s (1995) performance appraisal communication model by incorporating Appreciative Inquiry as a meta-narrative transformative intervention. Results showed that organization members interpret individual performance appraisal experiences in light of the organization’s overall performance meta-narrative. Further, employee interpretations can be positively influenced when they are encouraged to adopt an affirming and hopeful lens that honors performance appraisal’s cultural inheritance. The outcomes are attributed to a few organization members dreaming of the process at its best based on previous positive experiences and then expressing their vision in wider and wider circles of sharing. Although based on a small, convenience sample, this intervention also indicated Appreciative Inquiry may offer unique and helpful advantages in performance appraisal research.
 
Como un proceso organizativo esencial, la efectividad de la evaluación del desempeño sigue siendo esperanza no realizada. La pregunta de investigación que se aborda aquí es ¿puede la Indagación Apreciativa (Cooperrider y Whitney, 2000) alterar la descripción de la evaluación de desempeño de una organización? Este estudio de campo cualitativo ofrece una mejora innovadora del modelo de comunicación de evaluación de desempeño de Murphy y Cleveland (1995) al incorporar la Indagación Apreciativa como una intervención transformativa meta-narrativa. Los resultados mostraron que los miembros de la organización interpretan las experiencias de evaluación de desempeño individual a la luz de la meta-narrativa de desempeño general de la organización. Además, las interpretaciones de los empleados pueden ser influenciadas positivamente cuando se las alienta a adoptar una lente afirmativa y esperanzadora que honre la herencia cultural de la evaluación de desempeño. Los resultados se atribuyen a unos pocos miembros de la organización que sueñan con el proceso en su mejor momento basándose en experiencias positivas anteriores y luego expresan su visión en círculos más amplios de intercambio. Aunque este estudio se basó en una pequeña muestra por conveniencia, esta intervención también indicó que la Investigación apreciativa puede ofrecer ventajas únicas y útiles en la investigación de evaluación de desempeño.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB