Show simple item record

Caso Prodalmar Ltda.: ¿aliarse o no con Qingdao Bright Moon para la expansión internacional?

dc.creatorSpencer R., Erich
dc.date2018-12-31
dc.identifierhttps://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/55401
dc.identifier10.5354/0719-0816.2018.55401
dc.descriptionProdalmar Ltda. (founded in Chile in 1974) is a family business owned by Mr. René Piantini, also its CEO, which is dedicated to extracting, processing and commercializing brown seaweed for foreign markets. The firm currently has 150 workers, three plants (in the cities of Antofagasta, Vallenar and Santiago), processes approximately 25,000 tons a year, bills USD 22 million annually, and its main markets are China, Japan and France. Mr. Piantini is far from comfortable in thinking that everything necessary has been done. New scenarios (a strong and growing demand and above all increased competition) and the limitation of his own resources, which are typical of an SME like his, have led him to seriously consider increasing his production capacity and enhance his international marketing efforts by developing a strategic alliance with a foreign partner. Generally speaking, his main option is a Chinese company named Qingdao Bright Moon Seaweed, with whom Prodalmar has been jointly handling the distribution of its products in China for more than 15 years, developing very good relationships at both the business and personal level. Nonetheless, Mr. Piantini is quite clear that this is not an easy decision and although he is seriously considering the possibility of establishing this strategic alliance with a foreign partner, there are several questions that he has to address beforehand: Is it really convenient for Prodalmar to undertake a strategic alliance with Bright Moon? How will the company’s current relationship with Bright Moon change after starting a joint venture, which will in fact mean the creation of a new firm ownership and control are shared? What would happen if in the near future the current positive conditions of the market are not so prosperous? In addition to the intrinsic complexity of the decision to be made, it is important to add that during the second semester of 2012, another foreign investor had offered Mr. Piantini a significant amount of money to acquire his company.en-US
dc.descriptionProdalmar Ltda. (fundada en Chile en 1974) es una empresa de carácter familiar de propiedad del Sr. René Piantini, que se dedica a la extracción, procesamiento y comercialización de algas marinas (pardas) para los mercados externos. En la actualidad la empresa cuenta con 140 trabajadores, posee tres plantas de procesamiento ( en Antofagasta, Vallenar y Santiago ), produce una cantidad aproximada de 25.000 toneladas al año, factura del orden de los US$ 22 millones anuales, y sus principales mercados son China, Japón y Francia. El Sr. René Piantini (dueño de Algas Prodalmar Ltda.), está pensando seriamente en la posibilidad de potenciar tanto su capacidad productiva como la de comercialización internacional, mediante el establecimiento de una alianza estratégica con un socio extranjero. Para lo anterior, su primera opción recae en Qingdao Bright Moon Seaweed, empresa china con la cual ya ha venido trabajando en la distribución de su producción en ese mercado por más de 15 años, y con la cual ha desarrollado muy buenas relaciones tanto a nivel comercial como personal. No obstante, Piantini, tiene claro que no es una decisión fácil y estima que antes de dar cualquier paso adelante, hay varias interrogantes que son importante resolver: ¿Es conveniente para Prodalmar llevar a cabo una alianza estratégica con Bright Moon?, ¿En qué cambia la forma de relación que tiene actualmente con Bright Moon en comparación con la puesta en marcha de una Joint Venture, que en la práctica es una nueva empresa en la que compartiría su propiedad (y control)?. Que pasa si en un futuro no muy lejano las condiciones actuales del mercado ya no son las mismas? Cabe señalar que a la complejidad propia de esta decisión se agrega el hecho de que durante el segundo semestre del 2012, otro inversionista extranjero le ha ofrecido comprar su empresa por un monto no despreciable de dinero.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.languageeng
dc.publisherDepartamento de Administración, Universidad de Chile, Facultad de Economía y Negociosen-US
dc.relationhttps://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/55401/58332
dc.relationhttps://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/55401/65005
dc.rightsCopyright (c) 2019 Estudios de Administraciónen-US
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en-US
dc.sourceEstudios de Administración; Vol 25 No 2 (2018): (July-December); 20-39es-ES
dc.sourceEstudios de Administración; Vol 25 No 2 (2018): (July-December); 20-39en-US
dc.source0719-0816
dc.source0717-0653
dc.titleCase of Prodalmar LTDA.: To ally or not with Qingdao Bright Moon, for international expansion?en-US
dc.titleCaso Prodalmar Ltda.: ¿aliarse o no con Qingdao Bright Moon para la expansión internacional?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record