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Case of Prodalmar LTDA.: To ally or not with Qingdao Bright Moon, for international expansion?

dc.creatorSpencer R., Erich
dc.date2019-12-04
dc.date.accessioned2020-07-10T13:59:05Z
dc.date.available2020-07-10T13:59:05Z
dc.identifierhttps://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/55401
dc.identifier10.5354/0719-0816.2018.55401
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/140409
dc.descriptionProdalmar Ltda. (founded in Chile in 1974) is a family business owned by Mr. René Piantini, which is dedicated to extract, to process and to commercialize brown seaweed for foreign markets. Actually the firm has 150 workers , three processing plants (in the cities of Antofagasta , Vallenar and Santiago), elaborate 25.000.- tons ( approximately), bill US $ 22 millions annually , and its main markets are China, Japan and France. Mr. René Piantini -CEO and Owner of Prodalmar Ltda.- Far beyond thinking that everything has been done, the new scenario (of a strong growing demand and above all an increasing competition) and its own resource limitation that are part of a typical SME like this, led him to seriously consider to potentiate both its production capacity and the one related to its international marketing, by way of a strategic alliance development with a foreign partner. For the above, his main option it’s a Chinese company named Qingdao Bright Moon Seaweed, with whom Prodalmar has been jointly working in the distribution of its products in China for more than 15 years, developing very good relationships at business and personal level. Nonetheless, Mr. Piantini is quite clear in that this is not an easy decision and is seriously considering the possibility of establishing a strategic alliance with a foreign partner, there are several questions that should be addressed before hand: Is it really convenient for Prodalmar to undertake a strategic alliance with Bright Moon?, How is going to change the current relationship the company is having with Bright Moon after starting a joint venture, which in fact means the creation of a new firm where you have to share ownership and control?, What would happen if in the near future the current (prosperous) condition of the market are not the same? In addition to the proper complexity of the decision to be made , it is important to ad that during the second semester of 2012, another foreign investor offer Mr. Piantini to acquire its company for a significant amount of money.en-US
dc.descriptionProdalmar Ltda. (fundada en Chile en 1974) es una empresa de carácter familiar de propiedad del Sr. René Piantini, que se dedica a la extracción, procesamiento y comercialización de algas marinas (pardas) para los mercados externos. En la actualidad la empresa cuenta con 140 trabajadores, posee tres plantas de procesamiento ( en Antofagasta, Vallenar y Santiago ), produce una cantidad aproximada de 25.000 toneladas al año, factura del orden de los US$ 22 millones anuales, y sus principales mercados son China, Japón y Francia. El Sr. René Piantini (dueño de Algas Prodalmar Ltda.), está pensando seriamente en la posibilidad de potenciar tanto su capacidad productiva como la de comercialización internacional, mediante el establecimiento de una alianza estratégica con un socio extranjero. Para lo anterior, su primera opción recae en Qingdao Bright Moon Seaweed, empresa china con la cual ya ha venido trabajando en la distribución de su producción en ese mercado por más de 15 años, y con la cual ha desarrollado muy buenas relaciones tanto a nivel comercial como personal. No obstante, Piantini, tiene claro que no es una decisión fácil y estima que antes de dar cualquier paso adelante, hay varias interrogantes que son importante resolver: ¿Es conveniente para Prodalmar llevar a cabo una alianza estratégica con Bright Moon?, ¿En qué cambia la forma de relación que tiene actualmente con Bright Moon en comparación con la puesta en marcha de una Joint Venture, que en la práctica es una nueva empresa en la que compartiría su propiedad (y control)?. Que pasa si en un futuro no muy lejano las condiciones actuales del mercado ya no son las mismas? Cabe señalar que a la complejidad propia de esta decisión se agrega el hecho de que durante el segundo semestre del 2012, otro inversionista extranjero le ha ofrecido comprar su empresa por un monto no despreciable de dinero.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherDepartamento de Administración, Universidad de Chile, Facultad de Economía y Negociosen-US
dc.relationhttps://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/55401/58332
dc.rightsCopyright (c) 2019 Estudios de Administraciónen-US
dc.sourceEstudios de Administración; Vol 25 No 2 (2018)en-US
dc.sourceEstudios de Administración; Vol 25 No 2 (2018)es-ES
dc.source0719-0816
dc.source0717-0653
dc.titleCaso Prodalmar Ltda.: ¿aliarse o no con Qingdao Bright Moon para la expansión internacional?en-US
dc.titleCase of Prodalmar LTDA.: To ally or not with Qingdao Bright Moon, for international expansion?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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