Management of SMEs in Mexico. In the face of new business scenarios and the theory of the agency
Gestión de las Pyme en México. Ante los nuevos escenarios de negocios y la teoría de la agencia
Author
López Mejía, María Rosa
Gómez Martínez, Alicia
Sánchez Meléndez, Mitzi Donaji
Abstract
This century is already characterized by seriously competitive business environment. For this reason, the purpose of this work was to identify the use of basic management tools such as mission and vision, organizational charts and planning as well as accounting systems and internal control in SMEs in Puebla, Mexico, according to their size, age and profile according to the director of the Agency Theory. It is an empirical, quantitative and cross-sectional study whose results show that family SMEs run by the director and the son of mature companies predominate the corporate structure and are the ones that take most advantage of management tools but that their use should be boosted throughout businesses in México. Este siglo se caracteriza por un entorno de fuerte competencia empresarial. Por tal motivo, el propósito de este trabajo fue identificar la utilización de herramientas básicas de gestión como Misión y visión, Organigrama y Planeación, así como Sistemas contables y Control Interno en las PyME de Puebla, México, atendiendo a su tamaño, edad y perfil del director a partir de la Teoría de la Agencia. Se trata de un estudio empírico, cuantitativo, de corte transversal. Los resultados muestran que, en cuanto a estructura de la propiedad, predominan las PyME familiares dirigidas por el Principal y son las empresas maduras las que más usan herramientas de gestión, pero debe impulsarse su uso en todas las empresas para eficientar el desarrollo empresarial en México.