Show simple item record

La Innovación Como Dinamizador Empresarial: Caso Hommie

dc.creatorJuliao-Esparragoza, David
dc.creatorMacias, Adriana
dc.creatorVega-Jurado, Jaider
dc.date2020-05-20
dc.identifierhttps://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/56969
dc.identifier10.5354/0719-0816.2020.56969
dc.descriptionIn December 2018, Alonso Macías, Manager at Mayordomia, was looking for somewhere quiet to evaluate his company’s possibilities after foreseeing a projected closing with COP 14 billion less in sales than in 2016. He needed answers to all possible questions before attending a board meeting that was looking critical for him. He wondered if it was time to diversify his business, and if the conditions of the economy and his company’s power to respond, while occupying the largest share of the market at that time, would be negatively affected. The opportunity to diversify had always been there, but previous efforts had not gone well. Entering new markets with different proposals still generated certain suspicions for him that he didn’t express when telling his team that there could be no doubt about the need to exploit the company’s infrastructure in sectors adjacent to the business and institutional cleaning and maintenance service - sectors that had already been considered and included in the 2016-2019 strategic plan since 2013. “It looks like a risky option, but Adriana and her team seem to have a clearer idea of how to bring our know-how to all the different homes and cover the B2C segment,” pondered Alonso. Although he was willing to listen to the new proposals of the team led by his daughter, between positivism, uncertainty and resistance to change, he wondered if the conditions were favorable for these innovations, and if it would be possible to successfully achieve a victory early to break with the business schemes and systems that had been a part of Mayordomia for almost 30 years. Although the president of Mayordomia has been characterized as a tenacious and courageous person, this time, at 57 years of age, he sometimes feels that uncertainty overwhelms him.en-US
dc.descriptionEn diciembre de 2018 Alonso Macías, Gerente de Mayordomía, buscaba un espacio de quietud para evaluar las posibilidades de la compañía, después de ver un cierre proyectado con $14.000.000.000COP menos en ventas con respecto al 2016 y necesitaba responderse todas las dudas posibles antes de entrar a una junta directiva que pintaba crítica para él. Se preguntaba si era el momento de diversificar su negocio, y si las condiciones de la economía y la capacidad de respuesta de su empresa, que ocupaba la mayor porción del mercado en ese momento, no se vería afectada. La oportunidad de diversificarse siempre estuvo presente, pero los esfuerzos realizados con anterioridad no tuvieron buen puerto. Ingresar a nuevos mercados con propuestas diferentes le generaba todavía cierto recelo interno que no expresaba cuando decía ante el equipo que no había duda de la necesidad de empezar a explotar la infraestructura de Mayordomía, en sectores adyacentes al servicio de aseo y mantenimiento empresarial e institucional, que desde 2013 se venían considerando e incluyendo en el plan estratégico de 2016-2019. “Parece una opción arriesgada, pero Adriana y su equipo parecen tener una idea más clara de cómo llevar nuestro Know how a los hogares y abarcar el segmento B2C”, meditaba Alonso. Aunque estaba dispuesto a escuchar la nueva propuesta del equipo dirigido por su hija, entre el positivismo, la incertidumbre y la resistencia al cambio, se preguntaba si las condiciones propicias para estas innovaciones estaban dadas, y si iba a ser posible lograr con éxito una victoria temprana que rompiera los esquemas de negocio que se venían dando en Mayordomía por casi 30 años. A pesar de que el presidente de Mayordomía se caracterizaba por su tenacidad y valentía, esta vez, a sus 57 años de edad, sentía por momentos que la incertidumbre le sobreponía.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.languagespa
dc.languageeng
dc.publisherDepartamento de Administración, Universidad de Chile, Facultad de Economía y Negociosen-US
dc.relationhttps://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/56969/61298
dc.relationhttps://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/56969/65027
dc.rightsCopyright (c) 2020 Estudios de Administraciónen-US
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en-US
dc.sourceEstudios de Administración; Vol 27 No 1 (2020): (January-June); 4-15es-ES
dc.sourceEstudios de Administración; Vol 27 No 1 (2020): (January-June); 4-15en-US
dc.source0719-0816
dc.source0717-0653
dc.titleInnovation as a business driver: the Hommie caseen-US
dc.titleLa Innovación Como Dinamizador Empresarial: Caso Hommiees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record