An evolutionary-dynamic approach to strategy: beyond the attractiveness of markets and distinctive resources
Un enfoque evolutivo-dinámico de estrategia: más allá del atractivo de los mercados y de los recursos distintivos
Author
Olavarrieta, Sergio A.
Friedmann, Roberto
Abstract
The two most relevant strategy approaches present in the strategic management literature are: the market attractiveness, or Porter's approach, and the resource-based view of the firm. Recently, however, a new strategy approach has emerged in the strategy literature. This approach, called "evolutionary approach to strategy", emphasizes the dynamic aspects of competition and highlights the role of organizational learning, market orientation, and innovativeness for developing competitive advantages. The present article examines the foundations of the evolutionary approach to strategy and compares it with the other two dominant strategic perspectives. The article also provides a discussion of the implications for business practice and future research in the field of this new- theoretical strategic perspective. Los dos enfoques estratégicos más importantes presentes en la literatura en los últimos años han sido el enfoque de Porter (o del atractivo de los mercados) y el de la firma basado en los recursos. Recientemente, sin embargo, un nuevo enfoque de estrategia ha emergido en la literatura. Este enfoque, denominado "enfoque evolutivo de estrategia", hace hincapié en los aspectos dinámicos de la competencia en los mercados y destaca la importancia del aprendizaje organizacional, la orientación al mercado y los procesos innovadores para el desarrollo de ventajas competitivas. Este artículo examina las bases y fundamentos del enfoque evolutivo de estrategia y lo compara con los otros enfoques estratégicos dominantes. Del mismo modo, en el artículo se discuten las implicancias que esta nueva perspectiva teórica en estrategia puede tener para la práctica administrativa y para futuras investigaciones en la disciplina.