Show simple item record

THE CURSE OF LABDACIDS IN THE 20TH AND 21THCENTURIES OPERA;
;

dc.creatorForero, Ronald
dc.creatorForero Álvarez, Lucio Martín
dc.date2018-11-15
dc.date.accessioned2020-07-14T14:39:04Z
dc.date.available2020-07-14T14:39:04Z
dc.identifierhttps://byzantion.uchile.cl/index.php/RBNH/article/view/51542
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/140889
dc.descriptionEn los siglos XX y XXI, Stravinski (Oedipus Rex, 1927), Enescu (Oedipe, 1936), Orff (Antigone, 1949; Oedipus der Tyrann, 1959), Turnage (Greek, 1988), Theodorakis (Αντιγόνη, 1999), Le Gendre (The Burial at Thebes, 2008), Anderson (Thebans, 2014), entre otros, compusieron óperas sobre el mito de los labdácidas. Un hecho bastante significativo si tenemos en cuenta que durante el Romanticismo contamos con apenas dos dramas musicales de Mendelssohn relacionados con los personajes del Ciclo Tebano (Antigone, 1841 y Oedipusauf Kolonos, 1845). El objetivo, por tanto, de este estudio es analizar las óperas sobre este mito compuestas desde 1901 con el fin de comprender su resurgimiento en el contexto operístico contemporáneo.es-ES
dc.descriptionIn the 20th and 21th centuries, Stravinsky (Oedipus Rex, 1927), Enescu (Oedipe, 1936), Orff (Antigone, 1949; Oedipus der Tyrann, 1959), Turnage (Greek, 1988), Theodorakis (Αντιγόνη, 1999), Le Gendre (The Burial at Thebes, 2008), and Anderson (Thebans, 2014), among others, composed operas about the myth of Labdacids. A fact quite significant if it is taken into account that during Romanticism there are just two musical dramas by Mendelssohn related to characters of the Theban Cycle (Antigone, 1841 and Oedipus auf Kolonos, 1845). The aim of this article, therefore, is to analyse the operas about this myth composed since 1901 in order to understand its resurgence in the contemporary operatic context.en-US
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/epub+zip
dc.formataudio/mpeg
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://byzantion.uchile.cl/index.php/RBNH/article/view/51542/53902
dc.relationhttps://byzantion.uchile.cl/index.php/RBNH/article/view/51542/53952
dc.relationhttps://byzantion.uchile.cl/index.php/RBNH/article/view/51542/60353
dc.rightsDerechos de autor 2018 Byzantion Nea Helláses-ES
dc.sourceByzantion Nea Hellás; Núm. 37 (2018); pp. 99-119es-ES
dc.source0718-8471
dc.source0716-2138
dc.titleLa maldición de los Labdácidas en la ópera de los siglos XX y XXIes-ES
dc.titleTHE CURSE OF LABDACIDS IN THE 20TH AND 21THCENTURIES OPERAen-US
dc.titlefr-CA
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record