Show simple item record

Dioscórides Rescatado por los Árabes

dc.creatorElía, Ricardo H.
dc.date2009-01-01
dc.date.accessioned2020-07-14T14:39:09Z
dc.date.available2020-07-14T14:39:09Z
dc.identifierhttps://byzantion.uchile.cl/index.php/RBNH/article/view/1160
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/140927
dc.descriptionOfficial history affirms that the West directly inherited the cultural legacy of Greece and Rome. But if most of the Greek and latin manuscripts they were destroyed at the sacking of the Library of Alexandria in 391, the archives of Rome were devastated in several occasions between 410 and 476 by Visigoth and heruls, and the little classic vestiges that were in Athens were devastated by Justinian in 529, which was the connection that managed to transmit that Literature and could be taken advantage of it in a period previous to the Renaissance? The salvation of the literary mastepieces was made during eight hundred years od active and responsible task of compilation by the Arabs during the time line that oscillates between 650-1450 in that were rescued, translated and relayed towards the four cardinal points. The Arab scientists, like Archimedes or Hero, never separated of the empirical knowledge, on the contrary, they deepened it. The Arab scientific movement not only interpreted theknowledge of the old ones but it developed the new science where the reason sustained the faith and vice versa. This was the essential base that allowed to construct to the Renaissance and the Illustration, that made possible Modernity as well. In this context, it was of capital importance the translation to the Arab of the work of Dioscorides since it was not only very useful for the pharmacology and medicine in the Muslim World but that through this one the recipes of the Greek physician of Nero turned back to latin Europe where were received like a panacea.    en-US
dc.descriptionLa historia oficial afirma que Occidente heredó directamente el legado cultural de Grecia y Roma. Pero si la mayoría de los manuscritos griegos y latinos fueron destruidos a partir del saqueo de la Biblioteca de Alejandría en 391, los archivos de Roma fueron devastados en sendas ocasiones entre 410 y 476 por visigodos y hérulos, y los escasos vestigios clásicos que quedaban en Atenas fueron arrasados por Justiniano I en 529, ¿cuál fue la conexión que logró transmitir esa literatura y pudo ser aprovechada en un período anterior al renacimiento? La salvación de las piezas literarias se realizó durante ochocientos años de activa y responsable tarea de recopilación por parte de los árabes durante la línea de tiempo que oscila entre 650-1450 en la que fueron rescatados, traducidos y retransmitidos hacia los cuatro puntos cardinales. Los científicos árabes, al igual que Arquímedes o Herón, nunca se separaron del saber empírico, por el contrario, lo profundizaron. El movimiento científico árabe no sólo interpretó el saber de los antiguos sino desarrolló una nueva ciencia donde la razón sustentaba a la fe y viceversa. Esta fue la base esencial que permitió construir el Renacimiento y la Ilustración, que a su vez posibilitaron la Modernidad. En este contexto, fue de capital importancia la traducción al árabe de la obra de Dioscórides ya que no sólo fue de gran utilidad para la farmacología y medicina en el mundo musulmán sino que a través de éste las recetas del médico griego de Nerón reingresaron a la Europa latina donde fueron recibidas como una panacea.    es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://byzantion.uchile.cl/index.php/RBNH/article/view/1160/1024
dc.sourceByzantion Nea Hellás; Núm. 28 (2009)es-ES
dc.source0718-8471
dc.source0716-2138
dc.titleen-US
dc.titleDioscórides Rescatado por los Árabeses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record