Negative evaluative strategies and resources: towards a systemic-discursive framework
Estrategias y recursos de evaluación negativa: aportes para un modelo de análisis sistémicodiscursivo
dc.creator | Navarro, Federico | |
dc.date | 2013-01-01 | |
dc.date.accessioned | 2019-04-03T15:39:57Z | |
dc.date.available | 2019-04-03T15:39:57Z | |
dc.identifier | https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/30237 | |
dc.identifier.uri | http://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/14149 | |
dc.description | Academic conflict by means of negative evaluation helps negotiate shared knowledge, but it is usually implicit to save speakers/writers’and hearers/readers’ face. Thus the study of negative evaluation needs a systemic-discursive framework that takes into account contextdependent language options. In addition, this framework should explain and predict how implicit evaluation is inferentially achieved. However, current literature lacks a comprehensive approach that covers both aspects. Drawing from systemic-functional linguistics and pragmatics, in this article I aim at providing a systemic framework of negative evaluative lexical and grammatical resources organized in terms of discursive strategies. I qualitatively study negative critical acts in a diachronic (1939-1989) corpus comprising 90 Spanish academic book reviews of literary studies and linguistics. Results depict a system of eight necessary and usually co-ocurrent strategies that trigger negative evaluation: share, play, link, appraise, modalize, compare, quantify and regulate. This research provides an insight on the study of interpersonal meanings in academic discourse, although future studies should determine its analytical scope. | en-US |
dc.description | El conflicto científico mediante evaluaciones negativas colaboracon la negociación del saber consensuado, pero suele manifestarseindirectamente para resguardar la imagen de los hablantes/escritoresy oyentes/lectores. Por tanto, el estudio de la evaluación negativarequiere un modelo sistémico-discursivo que tome en consideraciónlas opciones de la lengua en contexto y que explique predictivamentesu activación implícita e inferencial. Sin embargo, la bibliografíaactual carece de una propuesta amplia que articule ambos aspectos.Combinando perspectivas de la lingüística sistémico-funcional yla pragmática, en este artículo desarrollo un modelo sistémico deestrategias discursivas y recursos léxico-gramaticales de evaluaciónnegativa. Me baso en el análisis cualitativo de actos de crítica negativaen un corpus diacrónico (1939-1989) de 90 reseñas académicas delibros en español del área de los estudios literarios y la lingüística.Los resultados permiten delimitar un sistema de ocho estrategiasnecesarias y en general coocurrentes para la activación de la críticanegativa: compartir, actuar, conectar, valorar, modalizar, comparar,cuantificar y ajustar. Esta investigación hace aportes valiosos para elestudio de los significados interpersonales en el discurso científicoacadémico,si bien estudios futuros deben determinar su alcancecomo herramienta de análisis. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidades | es-ES |
dc.relation | https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/30237/31999 | |
dc.source | Boletín de Filología; Vol. 48 Núm. 2 (2013); Pág. 69 - 96 | es-ES |
dc.source | 0718-9303 | |
dc.source | 0067-9674 | |
dc.title | Negative evaluative strategies and resources: towards a systemic-discursive framework | en-US |
dc.title | Estrategias y recursos de evaluación negativa: aportes para un modelo de análisis sistémicodiscursivo | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Boletin de Filología
[0-9]{4}