Show simple item record

Estrategias y recursos de evaluación negativa: aportes para un modelo de análisis sistémicodiscursivo

dc.creatorNavarro, Federico
dc.date2013-01-01
dc.date.accessioned2019-04-03T15:39:57Z
dc.date.available2019-04-03T15:39:57Z
dc.identifierhttps://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/30237
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/14149
dc.descriptionAcademic conflict by means of negative evaluation helps negotiate shared knowledge, but it is usually implicit to save speakers/writers’and hearers/readers’ face. Thus the study of negative evaluation needs a systemic-discursive framework that takes into account contextdependent language options. In addition, this framework should explain and predict how implicit evaluation is inferentially achieved. However, current literature lacks a comprehensive approach that covers both aspects. Drawing from systemic-functional linguistics and pragmatics, in this article I aim at providing a systemic framework of negative evaluative lexical and grammatical resources organized in terms of discursive strategies. I qualitatively study negative critical acts in a diachronic (1939-1989) corpus comprising 90 Spanish academic book reviews of literary studies and linguistics. Results depict a system of eight necessary and usually co-ocurrent strategies that trigger negative evaluation: share, play, link, appraise, modalize, compare, quantify and regulate. This research provides an insight on the study of interpersonal meanings in academic discourse, although future studies should determine its analytical scope.en-US
dc.descriptionEl conflicto científico mediante evaluaciones negativas colaboracon la negociación del saber consensuado, pero suele manifestarseindirectamente para resguardar la imagen de los hablantes/escritoresy oyentes/lectores. Por tanto, el estudio de la evaluación negativarequiere un modelo sistémico-discursivo que tome en consideraciónlas opciones de la lengua en contexto y que explique predictivamentesu activación implícita e inferencial. Sin embargo, la bibliografíaactual carece de una propuesta amplia que articule ambos aspectos.Combinando perspectivas de la lingüística sistémico-funcional yla pragmática, en este artículo desarrollo un modelo sistémico deestrategias discursivas y recursos léxico-gramaticales de evaluaciónnegativa. Me baso en el análisis cualitativo de actos de crítica negativaen un corpus diacrónico (1939-1989) de 90 reseñas académicas delibros en español del área de los estudios literarios y la lingüística.Los resultados permiten delimitar un sistema de ocho estrategiasnecesarias y en general coocurrentes para la activación de la críticanegativa: compartir, actuar, conectar, valorar, modalizar, comparar,cuantificar y ajustar. Esta investigación hace aportes valiosos para elestudio de los significados interpersonales en el discurso científicoacadémico,si bien estudios futuros deben determinar su alcancecomo herramienta de análisis.    es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/30237/31999
dc.sourceBoletín de Filología; Vol. 48 Núm. 2 (2013); Pág. 69 - 96es-ES
dc.source0718-9303
dc.source0067-9674
dc.titleNegative evaluative strategies and resources: towards a systemic-discursive frameworken-US
dc.titleEstrategias y recursos de evaluación negativa: aportes para un modelo de análisis sistémicodiscursivoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record