• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • AUS. Arquitectura, Urbanismo y Sustentabilidad
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • AUS. Arquitectura, Urbanismo y Sustentabilidad
  • View Item

Seismic design and preservation conditions of public schools in Valdivia before the 1960 earthquake

Diseño sísmico y condiciones de conservación de las escuelas públicas en Valdivia antes del terremoto de 1960

Author
Torres-Giles, Claudia

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/aus/article/view/6001
10.4206/aus.2020.n27-05
Abstract
One of the main heritage assets in the city of Valdivia is its modern architecture; many of such works were built in wood or either raised after the devastating earthquake and tsunami of 1960 (9.5 Mw). However, school buildings designed by the Building Society of Educational Centers between 1941 and 1959, not only withstood the mighty quake but also stand as evidence of state planning policies and institutional modernity during the first half of the 20th century. Furthermore, they are still in place and meet their educational purposes until today. Using a formal, structural, and constructive characterization, in addition to an assessment of damages and applicable dilapidation processes, the durability conditions of these modern works can be determined in a highly demanding geographical context, further envisioning the need for conservation and restoration interventions to safeguard their architectural features.
 
Uno de los valores patrimoniales de la ciudad de Valdivia es su arquitectura moderna, muchas de cuyas obras fueron construidas en madera o bien edificadas con posterioridad al devastador terremoto y maremoto de 1960 (9.5 Mw). No obstante, las edificaciones escolares diseñadas por la Sociedad Constructora de Establecimientos Educacionales entre el año 1941 y 1959, no solo resistieron el gran terremoto sino que representan la política de planificación estatal y modernidad institucional de la primera mitad del siglo XX y, además, se mantienen en pie y funcionando en su rol educacional hasta la actualidad. Mediante la caracterización formal, estructural y constructiva, junto al análisis de daños y procesos de deterioro que han tenido estos casos, es posible determinar las condiciones de durabilidad de estas obras modernas en un contexto geográfico altamente demandante, vislumbrando la necesidad de intervenciones de conservación y rehabilitación que permitan resguardar sus atributos arquitectónicos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB