Show simple item record

Humberto Eliash;

dc.creatorPrieto Ilabaca, Ignacio
dc.date2017-10-16
dc.date.accessioned2020-07-15T12:06:39Z
dc.date.available2020-07-15T12:06:39Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/aus/article/view/648
dc.identifier10.4206/aus.2009.n5-07
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/144800
dc.description“I can realize that pragmatism is strongly defeating idealism at architecture colleges”. We visited architect Humberto Eliash in his office in Santiago, to talk about architecture teaching in Chile. Presently, he holds the position of President of the accrediting agency for Colegio de Arquitectos for the arts majors, architecture and design. He is a professor at architecture colleges of Universidad de Chile and Finis Terrae and has been an assessing pier during the accreditation process of architecture colleges for CNAP. Humberto recognizes territorial diversification and approach diversities, recently appearing in Chile as result of the increasing number of architecture colleges, as positive factors. Nevertheless, he points out that this variety turns out to be more apparent than real. When study programs and curricular meshes are observed, similitude in these programs arises, though they are intended to be different. He states how indispensable enhancing research and conciliating teaching and critical consciousness and reflection are, so as colleges do not only shelter exclusively under teaching, but also participate in the debate of the national development in our concerning areas: territory, cities and architecture.en-US
dc.description“Veo que en las escuelas de arquitectura el pragmatismo le está ganado por paliza al idealismo”.Visitamos al arquitecto Humberto Eliash en su oficina en Santiago, para hablar de la enseñanza de la arquitectura en Chile. Actualmente se desempeña como presidente de la agencia acreditadora del Colegio de Arquitectos para las carreras de arte, arquitectura y diseño. Es docente en las escuelas de arquitectura de la Universidad de Chile y Finis Terrae y ha sido par evaluador en el proceso de acreditación de las escuelas de arquitectura para la CNAP. Humberto reconoce como un factor positivo, la diversificación territorial y la variedad de enfoques que ha surgido en Chile como resultado del creciente número de escuelas de arquitectura. Sin embargo, nos indica que esta variedad resulta ser más aparente que real. Cuando se observan los programas de estudio y las mallas curriculares, en realidad, surge una similitud de estos programas aún cuando en sus intenciones intenten diferenciarse. Plantea lo indispensable del crecimiento de la investigación y la necesidad de compatibilizar la enseñanza con la conciencia crítica y la reflexión, de tal modo que las escuelas no se refugien exclusivamente en la docencia y participen del debate del acontecer nacional en las áreas que nos ocupan : el territorio, las ciudades y la arquitectura.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/aus/article/view/648/665
dc.rightsDerechos de autor 2009 AUS [Arquitectura / Urbanismo / Sustentabilidad]es-ES
dc.sourceAUS [Architecture / Urbanism / Sustainability]; Núm. 5 (2009); 28-31en-US
dc.sourceAUS [Arquitectura / Urbanismo / Sustentabilidad]; Núm. 5 (2009); 28-31es-ES
dc.source0718-7262
dc.source0718-204X
dc.titleen-US
dc.titleHumberto Eliashes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record