Architectural Shape and Photovoltaic Integration in Educational Buildings in Concepcion, Chile.
Forma arquitectónica e integración fotovoltaica en edificios educacionales de Concepción, Chile.;
Author
Sosa-Ibarra, Daniel
García-Alvarado, Rodrigo
Abstract
Educational buildings are services with a strong social relevance, scattered around the city but with extensive dimensions. In addition, they have increasing energy intensity and limited environmental performance, which could be improved with building-integrated photovoltaic systems, duly oriented to maximize their capacities. This work introduces an evaluation of educational morphologies to determine the building’s active sun capacity and propose improved performance shapes based on the study of facilities in Concepción, Chile. A multifactorial analysis allows identifying the optimal position of photovoltaic panels, verifying variations in energy generation. Then, the solar energy required to meet the consumption of four stories in the elementary-middle school cycle and three in high-school is determined, with surpluses that can enhance comfort, be shared locally or overturned to the grid. The information collected was implemented in a parametric definition to inform early design decision-making of new educational buildings. Los edificios educacionales constituyen servicios de gran relevancia social, localizándose dispersamente en la ciudad pero en volúmenes extensos. Además, presentan consumos energéticos crecientes y un limitado desempeño ambiental, lo que puede mejorarse mediante sistemas fotovoltaicos integrados en cubierta, debidamente orientados para maximizar sus capacidades. Este trabajo presenta una evaluación de las morfologías educacionales, para determinar la capacidad solar activa en cubierta y sugerir formas con mejores desempeños a partir de estudios de establecimientos en Concepción, Chile. Un análisis multifactorial permite descifrar la posición óptima de paneles fotovoltaicos, comprobando variaciones en la generación de energía. Luego, se determina el aporte energético solar suficiente para cubrir el consumo de 4 plantas en ciclo básico-medio y 3 en superior, y con remanentes que pueden mejorar las condiciones de confort, compartirse localmente o volcarse a la red. La información recopilada se implementa en una definición paramétrica que puede asistir decisiones tempranas de diseño de nuevos edificios educacionales