• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista de Derecho (Valdivia)
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista de Derecho (Valdivia)
  • View Item

Does the right to academic freedom still exist? Two controversial mainstreams in contemporary north american academy

¿Existe todavía el derecho a la libertad de cátedra? Dos corrientes polémicas en la academia norteamericana contemporánea

Author
Madrid Ramírez, Raúl

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/revider/article/view/3116
10.4067/S0718-09502018000100031
Abstract
The aim of this paper is to consider two of the new possible restrictions to academic freedom in contemporary north american academy, which has developed the biggest worldwide doctrine on the issue. To fulfill this purpose, we will analyze in the first place the notion of “political correctness” as a strategy of language dominance, and its effects on free circulation of scientific opinions. The paper considers also the consequences to academic freedom of the so called “academic justice” emergent criteria, which seems to weaken discretionary research and teaching. It seems plausible to discover behind the concept of “academic justice” the argument that society can be reduced to the binary structure of oppressors and victims, in a way that the victims’ sensibility must be publicly protected, even against the apparently well stablished right to academic freedom.
 
El objeto de este trabajo es abordar dos de los nuevos límites que parecen presentarse en la actualidad al libre ejercicio del derecho a la libertad de cátedra en la academia norteamericana, que es aquella que genera mayor doctrina al respecto a nivel mundial. Se considerará en primer lugar el concepto de “corrección política”, entendido como una estrategia de dominación del lenguaje, y los efectos que esta originaría en el libre curso de las opiniones científicas. Junto con esta variable, se analiza además las implicancias para la idea de libertad de cátedra del surgimiento de criterios denominados de “justicia académica” que parecen tener la capacidad de debilitar la discrecionalidad de investigación, y sobre todo de difusión de sus resultados. En este último concepto se tiene en cuenta el argumento de que la sociedad se estructura entre opresores y víctimas, de tal manera que la sensibilidad de estas últimas debe ser protegida, incluso en contra del derecho aparentemente acreditado de la libertad de cátedra.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB