The production of written discourse on social networks regarding people's disappearances and consequent parallel trials. Case of Gabriel Cruz (Spain) on Twitter and Facebook
La producción del discurso escrito en redes sociales respecto a las desapariciones de personas y consiguientes juicios paralelos. Caso de Gabriel Cruz (España) en Twitter y Facebook
Author
Marta-Lazo, Carmen
Osuna-Acedo, Sara
Gil-Quintana, Javier
Abstract
The aim of this article is to account for the analysis of the reality represented in the construction of discourse, from a case of a qualitative etnographic study which blends into a double aspect: the disappearance of a minor which ended in tragedy and the supposed guilt of an immigrant belonging to the black race in a murder which had a wide spread media impact. Thus, in this discourse analysis and categorization analysis of the actants, we will try to clarify the different features, components and treatment in the official sites of Twitter and Facebook of four Spanish mass media: @telecincoes, @laSextaNoticias, @NoticiasCuatro and @A3Noticias. The results bring to light how discourse in social networks has a much wider projection if it is based on aporophobia, revealing itself as a ‘parallel trial’ normalized before certain social events, approach which is boosted by mass media itself. Este artículo tiene como objetivo llevar a cabo un análisis de la realidad representada en la construcción del discurso, a partir de un caso de estudio cualitativo netnográfico que conjunta una doble vertiente: la desaparición de un menor que terminó en tragedia y la presunta culpabilidad de una inmigrante de raza negra en un asesinato que tuvo gran repercusión mediática. Para ello, en este análisis y categorización del discurso escrito de los actantes, tratamos de dilucidar los diferentes rasgos, intencionalidad y tratamiento del mismo en los sitios oficiales de Twitter y Facebook de cuatro medios de comunicación españoles @telecincoes, @LaSextaNoticias, @noticias-cuatro y @A3Noticias, mediante el estudio de sus diferencias. Los resultados ponen de manifiesto cómo el discurso en redes sociales tiene mayor proyección si está basado en la xenofobia, presentándose como `juicio paralelo´ normalizado ante determinados hechos sociales, planteamiento que es potenciado por los propios medios de comunicación.