• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Pediatría
  • Revista Chilena de Pediatría
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Pediatría
  • Revista Chilena de Pediatría
  • View Item

The Perception of Parental Relationship: A Comparison of Adolescents Older and Younger Than 15 Years of Age

Percepción de la Relación Parental entre Adolescentes Mayores y Menores de 15 Años

Author
Florenzano U., Ramón

Valdés C., Macarena

Cáceres C., Eugenio

Casassus R., Martín

Sandoval I., Angélica

Santander R., Sylvia

Calderón S., Silvia

Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/2624
Abstract
This study evaluates the difference in risk behavior and depressive symptomalogy in adolescents, as parenting styles change through developmental stages. A group of students older and younger than 15 years old, in Santiago's Metropolitan Region were screened for these behaviors and symptoms, focusing upon the relationship with parents. Barber's Cross National Adolescent Program test, adapted and validated in Chile, was given to a 1 447 students, randomly selected in 14 Middle Schools. Barber's model was used to compare upbringing styles. Results show that parental support correlates with children's social initiative, psychological control shows positive correlation with depressive symptomatology, and behavioral control shows a negative correlation with antisocial behavior. The only variable showing age bracket variability is antisocial adolescent behavior, when external and internal aggressive behavior are compared. The results suggest that Barber's model can be applied among Chilean adolescents 10 to 19 years of age. The implications of these findings, and possible preventive actions are presented.
 
Este trabajo estudió la variación de las conductas de riesgo y sintomatología depresiva en adolescentes, según los cambios de estilos de crianza parentales en las distintas etapas del desarrollo. En él, se describe la frecuencia de esas conductas y síntomas en una muestra representativa de estudiantes de la Región Metropolitana de Santiago de Chile, con foco en las relaciones con sus padres, y en cómo éstos enfrentan la crianza en los hijos mayores o menores de 15 años. Se aplicó el instrumento CNAP (Cross National Adolescent Program), de Barber y cols, adaptado y validado para Chile por éste equipo de investigadores. En éste trabajo se analizan resultados de una primera aplicación a 1 447 estudiantes de 14 establecimientos de enseñanza media aleatoriamente seleccionados. Se utiliza el modelo explicativo de Barber para comparar los estilos parentales diferenciales de crianza, encontrando que el apoyo parental se correlaciona positivamente con la iniciativa social de los hijos, que el control psicológico se correlaciona positivamente con síntomas depresivos y el control conductual lo hace negativamente con la conducta antisocial. Sólo el comportamiento antisocial adolescente muestra diferencias por grupo de edad al comparar conductas autoagresivas y heteroagresivas. Se concluye que el modelo de Barber puede aplicarse a la realidad chilena a adolescentes entre de 10 a 19 años y se analizan las implicancias de estos hallazgos para posibles intervenciones preventivas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB