Gender differences in infancy psychopathology: Explanatory hypothesis
Diferencias de género en psicopatología en la niñez: Hipótesis explicativas
Author
Cova S., Félix
Valdivia P., Mario
Maganto M., Carmen
Abstract
Introduction: Different mental diseases are more common in male than female, without any strong explanation to support this phenomenon. Objective: Expose an up-date synthesis of the main defining hypothesis related to gender differences on psychopathology in childhood. Methods: Publications between 1990 - 2003 focused in the understanding of these differences were reviewed manually and through Medline or Proquest databases using the following key words: gender – sex differences – psychopathology. Results: 85 articles were found. Epidemiology of psychopathologic gender differences and the main hypothesis are described. Conclusions: Due to the fact that most disturbances dominating in boys are early and persistent diseases, it is possible that they are related to neurodevelopment deficiencies. Important questions remain related to this subject, especially the causes of these development alterations, their relationship with environmental factors and the apparent discontinuity of female psychopathology from childhood to adolescence. Introducción: Diversos trastornos psicopatológicos son más predominantes en niños que en niñas, sin que existan explicaciones con suficiente respaldo de este fenómeno. Objetivo: Presentar una síntesis actualizada de las principales hipótesis explicativas de las diferencias de género en psicopatología en la niñez. Método: Se revisaron en forma manual y a través de las bases de datos Medline y Proquest las publicaciones entre 1990 y 2003, centradas en diferencias de género en psicopatología, utilizando las siguientes palabras claves: diferencias de género (o de sexo) y psicopatología.Resultados: Se encontraron 85 artículos. Se mencionan los trastornos más frecuentes en niños y en niñas y las edades en que se presentan. Se describen las hipótesis explicativas de mayor importancia (artifactual, biológicas, ambientales) y las relacionadas al desarrollo emocional, social y cognitivo. Conclusiones: Dado que gran parte de los trastornos donde los niños predominan corresponden a trastornos de origen temprano y persistentes, es posible que tengan relación con déficits neuroevolutivos. Persisten interrogantes fundamentales en este tema, especialmente la causa de estos déficits neuroevolutivos y su interrelación con factores ambientales, y la aparente discontinuidad de la psicopatología en la mujer entre la niñez y adolescencia.