Challenges in ambulatory pediatric education in Chile
Los desafíos de la enseñanza de pediatría ambulatoria en el contexto del Chile actual
Author
Schonhaut B., Luisa
Abstract
The orientation of medical education and practice in pediatrics should aim to fulfill the country’s needs and health policies. The new pediatric residency programs attempt to emphasize preventive and social aspects, such as “new morbidity”, adolescence, well child, care of children with special needs, normal growth, development, behavior and their deviations like the backbone. The goal of this essay is to reflect the challenges and problems that education in ambulatory pediatrics faces. They are analyzed from the perspective of epidemiologic and biodemographic transition, health care reform, and the University of Chile’s Medical School project of strategic development. La orientación de la enseñanza y ejercicio de pediatría debe responder a las necesidades de salud de la población y políticas del país. Los nuevos programas de formación de especialistas en pediatría recomiendan mayor énfasis a aspectos preventivos y sociales, “nueva morbilidad”, adolescencia, el niño sano y con necesidades especiales; teniendo como eje el crecimiento, desarrollo y comportamiento normal y sus desviaciones. El objetivo del presente ensayo es reflexionar sobre los desafíos y problemas que enfrenta la enseñanza de la Pediatría ambulatoria, desde la perspectiva de la transición epidemiológica y biodemográfica, la reforma de salud y el proyecto de desarrollo estratégico de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile.