Overweight and obesity as components of malnutrition in schoolchildren from Corrientes, Argentina
Sobrepeso y obesidad como componentes de la malnutrición, en escolares de la ciudad de Corrientes. Argentina
Author
Poletti C., Oscar H.
Barrios, M. Lilian
Abstract
Objective: To measure the prevalence of overweight and obesity in schoolchildren from Corrientes. Methods and Materials: Between March 2000 and September 2002, a cross sectional study was performed in shoolchildren of both sexes, aged 6-11 years in the population of Corrientes. The values for height/age, weight/age and weight/height were converted into z scores, and compared with NCHS reference values. Results: 3.931 children were studied, 14,1% were overweight and 8,3% obese. Average z scores for height/age were -0.45 (95% CI -0.45 to -0.38), weight/age -0.15 (range -0.17 to -0.08) and weight/height 0.24 (range 0.20 to 0.26). Conclusions: Our results show that obesity and overweight children coexist with those who are underweight. There is a preemptory need of health education and prevention in schools. Objetivo: Ponderar prevalencia de sobrepeso y obesidad en escolares de Corrientes. Material y Método: Estudio transversal observacional. Entre marzo de 2000 y septiembre de 2002, se determinó peso y talla en escolares de 6 a 11 años de edad de la ciudad de Corrientes. Los indicadores antropométricos utilizados fueron peso/edad; talla/edad y peso/talla, que se convirtieron a puntos Z de desvío estándar y luego comparados con estándares NCHS. Resultados: Estudiamos 3 931 escolares con edad promedio de 8,2 años. El 8,3% de los niños presentó obesidad y el 14,1% sobrepeso. La mediana para puntaje Z de talla/edad fue de -041(IC 95% -0,45 a –0,38), para peso/edad: -0,15 (-0,17 a –0,08) y peso/talla: 0,24 (0,02 a 0,26). Conclusiones: En los escolares de Corrientes existe una alta prevalencia de obesidad y sobrepeso, coexistiendo con talla baja, problemas pendientes a resolver. Se hace perentorio implementar programas preventivos y de educación nutricional aplicados a las escuelas primarias.