Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in School Age Children in Antofagasta
Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad en Niños Escolarizados
Author
Urzúa M., Alfonso
Domic S., Marcos
Cerda C., Andrea
Ramos B., Mireya
Quiroz E., Jael
Abstract
Objective: To evaluate the prevalence of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in the city of Antofagasta. Patients and Methods: Teachers and parents of 640 children (290 boys and 350 girls) between 6 and 11 years, from public, subsidized and private schools were evaluated through the Attention Deficit Hyperactivity Disorder Rating Scale-IV [ADHD-RS IV]. Results: Utilizing the ADHD Scale independently, the prevalence ranged between 5% and 15% depending on the informant. This number decreased to 2% when the criteria were required both at home and school environments. Conclusion: In our population the prevalence of ADHD is highest in boys 6 to 8 years of age, being the combined disorder the most common subtype found in this group. Objetivo: Describir la prevalencia encontrada del Trastorno por déficit de atención con hiperactividad en la ciudad de Antofagasta. Método: A través de las Escalas Attention Deficit Hiperactivity Disorder Rating Scale-IV [ADHD RS-IV] fueron evaluados apoderados y profesores de 640 niños (290 niños y 350 niñas) entre 6 y 11 años, provenientes de establecimientos educacionales públicos, subvencionados y privados. Resultados: Se encuentran prevalencias que oscilan entre un 5% a un 15% dependiendo del informante, las cuales disminuyen a un 2% considerando criterios cumplidos en dos ambientes. Existen diferencias significativas entre hombres y mujeres, así como entre rangos de edad. Conclusión: La prevalencia estimada de TDAH es mayor en hombres entre 6 a 8 años, siendo el subtipo más frecuente el combinado.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Citizenship, Participation and Democracy. Debt and deficit in the 20 years of ‘democracy’ in Chile
Paredes, Juan Pablo. Polis (Santiago); Núm. 28 (2011): Lógicas colectivas y nuevas formas de politicidad -
Gaming como Método de Intervención en el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad
Casado García, Jorge; Villa Andrada, José María. Revista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 20 Núm. 2 (2020): Diciembre; 189 - 200 -
Gaming as a Method of Intervention in Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Casado García, Jorge; Villa Andrada, José María. Revista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 20 Núm. 2 (2020): Diciembre; 189 - 200