Show simple item record

Estudio de concordancia clínica en educandos de pre y postítulo en Pediatría. Puntaje de Tal

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorUrzúa B., Soledad
dc.creatorDuffau T., Gastón
dc.creatorZepeda. F., Guillermo
dc.creatorSagredo J., Susana
dc.date2002-10-30
dc.date.accessioned2020-07-29T15:13:12Z
dc.date.available2020-07-29T15:13:12Z
dc.identifierhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/1896
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/146974
dc.descriptionMedical education programmes should result in the uniform development of clinical skills and criteria leading to a concordant assessment of clinical situations. Hypothesis: a scoring system (Tal) for assessing the clinical status for a group of signs on physical examination will produce a higher level of concordance between observers than each individual sign (a kappa index difference of > 0.20). Patients and Methods: sample size; according to previous data, with a standard error of the kappa index of 0.08, a difference within and between groups of 0.20, which was confirmed in a pilot study, estimated the sample size to be between 74 to 126 cases per group, with an alpha error of 5%. Observers were a random group of medical interns (n = 70) and medical doctors in the Paedriatric Specialty Programme (n = 30). The scoring system was assessed, considering the age of the patients, gender, nutritional status and diagnosis on admission. Statistics: Kappa indexes, c2 in comparison of proportions. Results: 345 infants and children admitted with lower respiratory tract infections were examined, 167 by interns and 178 by medical doctors, both groups being similar at the initial examination. The Tal score in interns resulted in a kappa index of 0.515 and for individual signs from 0.080 to 0.379 and in doctors 0.230 and 0.163 to 0.277 respectively. A significant difference was observed for the Tal score in interns with a higher kappa index. In comparing concordance for each sign against the total score, there was only a significant change in the intern group, and for cyanosis and wheezing in 4 categories (p < 0.05). Conclusions: The observed concordance was rather weak for isolated signs and also for the complete scoring system of Tal. This gave a better concordance for individual signs only in interns and for cyanosis and wheezing. Teaching goals and methods to develop clinical skills should be reviewed.en-US
dc.descriptionLos programas de formación médica deberían alcanzar criterios y destrezas en los educandos, que condujeran a evaluaciones concordantes ante una misma situación clínica. Hipótesis: Un sistema de puntaje (Tal) para calificar estado clínico en patología respiratoria, que agrupa diferentes signos, genera mayor concordancia entre observadores que cada elemento integrante (diferencia de 0,20 o mayor en el índice kappa). Material y método: Muestra: parejas de internos (n = 70) y médicos alumnos del Programa de Especialización en Pediatría (APE) (n = 30), evaluaron a 345 niños con patología respiratoria aguda (167 y 178 cada grupo respectivamente), según puntaje de Tal modificado. Se evaluó el sistema de puntaje, consignando además edad del paciente, género, estado nutricional y diagnósticos de ingreso. Estudio estadístico: Comparación de proporciones por c2 y de índices kappa. Resultados: El puntaje de Tal, por internos, mostró kappa de 0,515 y los signos individuales, de 0,080 a 0,379. En APE, 0,230 y 0,163 a 0,277, respectivamente. Una agrupación con menos categorías no mostró ventajas. Ambos grupos de examinadores sólo difirieron en el puntaje total, más concordante entre internos que médicos. Al comparar kappa para cada signo con el resultado del puntaje de Tal, se detectó cambio significativo sólo en internos y para sibilancias y cianosis, en cuatro categorías (p < 0,05). Conclusión: La concordancia encontrada es escasa, tanto para un solo signo como para el conjunto y no mejora al reducir las categorías de evaluación. La propuesta de Tal genera mejor concordancia que los signos aislados sólo en internos y para cianosis o sibilancias. Es indispensable revisar los objetivos y métodos de los programas docentes, para alcanzar entre los educandos, un nivel de acuerdo mayor en la valoración clínica de los enfermos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherSociedad Chilena de Pediatríaes-ES
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/1896/1731
dc.rightsCopyright (c) 2002 Revista Chilena de Pediatríaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 73, Núm. 5 (2002): Septiembre - Octubre; 471-477en-US
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 73, Núm. 5 (2002): Septiembre - Octubre; 471-477es-ES
dc.source0370-4106
dc.source0370-4106
dc.subjecten-US
dc.subjectConcordance; Tal Score; Pneumonology; Medical Educationen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectConcordancia; Puntaje de Tal; Broncopulmonar; Educación Médicaes-ES
dc.titleA study of clinical concordance in pre and postgraduate students in Paedriatrics. Tal scoreen-US
dc.titleEstudio de concordancia clínica en educandos de pre y postítulo en Pediatría. Puntaje de Tales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record