Concordance in nutritional diagnosis between the healthcare and school teachers teams, using the body mass index (BMI) in the borough of Colina
Concordancia en el diagnóstico nutricional según índice de masa corporal, entre el equipo de salud y las escuelas de la Comuna de Colina
Author
Schonhaut B., Luisa
Rodríguez O., Lorena
Pizarro Q., Tito
Kohn B., Jocelyn
Merino L., Daniela
López O., Alejandra
Leyton P., Glasfira
Abstract
Introduction: JUNAEB evaluates the nutritional state of schoolchildren using measurements of weight and height obtained by schoolteachers in the state schools.Objective: to compare the nutritional state using the BMI measured at school against that measured by the health team.Hypothesis: that the measurements taken by both teams are the same, with a kappa index of > 0,8.Methods: the concordance between both groups was analysed from the measurements taken from pupils of the 1st grade in 9 schools in the borough of Colina, involving 416 pupils.Results: Prevalence of overweight or obesity measured by schoolteachers was 38% and by health team 29% (p < 0,05); underweight 4,4% vs 5,8% respectively (NS). The concordance of the diagnoses was Kappa = 0.56.Conclusions: there was a low concordance in the diagnosis of nutritional state between healthcare and scoolteacher teams, making it indispensable to review the nutritional state evaluation process. Introducción: La JUNAEB evalúa la situación nutricional de los escolares a partir de mediciones de peso y talla obtenidas por profesores de colegios fiscales. Objetivo: Comparar el diagnóstico nutricional según índice de masa corporal (IMC) a partir de mediciones realizadas en escuelas versus el equipo de salud escolar. Hipótesis: Se espera encontrar concordancia entre ambos grupos, Kappa > 0,8. Material y Método: Se analizó la concordancia entre ambos grupos, en los diagnósticos nutricionales de alumnos de primero básico de 9 escuelas de Colina. Resultados: Se obtuvo datos de 416 alumnos; la prevalencia de sobrepeso más obesidad, según los datos de las escuelas fue 38% y 29% según equipo de salud (p < 0,05); la prevalencia de bajo peso fue 4,4% y 5,8% respectivamente (no significativo). La concordancia en el diagnóstico nutricional tiene un Kappa de 0,56. Conclusiones: Se demuestra baja concordancia en el diagnóstico nutricional entre ambos grupos, haciéndose indispensable la revisión del proceso de evaluación de la situación nutricional de nuestros escolares.