Show simple item record

Acoso escolar (bullying) como factor de riesgo de depresión y suicidio

dc.contributoren-US
dc.contributorEscuela de Medicina, Pontificia Universidad Catóica de Chilees-ES
dc.creatorAzúa Fuentes, Emilio
dc.creatorRojas Carvallo, Pedro
dc.creatorRuiz Poblete, Sergio
dc.date2020-06-19
dc.identifierhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/1230
dc.identifier10.32641/andespediatr.v91i3.1230
dc.descriptionIntroduction: Bullying is a systematized abuse of power that can be expressed through different types of violence such as physical, verbal, social exclusion, among others. Given the potential association between bullying and suicide, and its recent media repercussion in our country, this review explores the evidence that associates bullying and the development of depression and/or suicide.Objectives: To review the available literature and analyze the relationship between bullying and the development of depression and/or suicide.Methods: a bibliographic search was conducted in the PubMed, SciELO and LILACS databases with MeSH terms “bullying”, “depression”, “suicide”, “acoso escolar”, “depresión” and “suicidio”, selecting 18 of 73 results for review.Results: There is evidence that establishes a relationship between exposure to bullying and the development of depression and suicide in adolescents, and emphasizes the importance of depression as a mediator between bullying and suicidal behavior. Cyberbullying is a new way of expression of this phenomenon, with evidence in the development of depression and suicide, mostly in female adolescents. The lack of original studies in Latin America is worrying.Conclusions: Despite the heterogeneity of the studies, the evidence reinforces the need to improve the mechanisms of research and prevention of bullying among adolescents, in order to reduce the incidence of depression and suicide in this population.en-US
dc.descriptionIntroducción: El acoso escolar (en inglés: bullying) corresponde a un abuso de poder sistematizado que se puede manifestar a través de distintos tipos de violencia, que puede ser física, verbal, exclusión social, entre otras. Dada la posible relación entre bullying y suicido, y su reciente repercusión mediática en nuestro país, es que se realiza esta revisión que explora la asociación entre bullying y desarrollo de depresión y/o suicidio.Objetivos: Revisar la literatura disponible y analizar la relación entre el acoso escolar (bullying) y el desarrollo de depresión y/o suicidio.Métodos: se realizó una búsqueda bibliográfica en las bases de datos PubMed, SciELO y LILACS con términos MeSH “bullying”, “depression”, “suicide”, “acoso escolar”, “depresión” y “suicidio”, seleccionando para revisión 18 de 73 resultados.Resultados: Existe evidencia que establece relación entre exposición a bullying y desarrollo de depresión y suicidio en adolescentes, y enfatiza la importancia de la depresión como mediador entre el bullying y la conducta suicida. El cyberbullying es una nueva forma de expresión de este fenómeno, con evidencia en el desarrollo de depresión y suicidio, mayoritariamente en adolescentes mujeres. Es llamativa la escasez de estudios originales en Latinoamérica.Conclusiones: Pese a la heterogeneidad de los estudios, la evidencia refuerza la necesidad de mejorar los mecanismos de pesquisa y prevención de conductas de bullying entre adolescentes, con objetivo de disminuir la incidencia de depresión y suicidio en esta población.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherSociedad Chilena de Pediatríaes-ES
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/1230/1754
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/1230/4698
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/1230/4700
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/1230/4701
dc.rightsCopyright (c) 2020 Revista Chilena de Pediatríaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 91, Núm. 3 (2020): Mayo - Junio; 432-439en-US
dc.sourceAndes Pediatrica; Vol. 91, Núm. 3 (2020): Mayo - Junio; 432-439es-ES
dc.source2452-6053
dc.source2452-6053
dc.subjecten-US
dc.subjectBullying; Depression; Suicide; Cyberbullying; Accidents and Violence; Mental Health; Depressive Disorder; Self-Injurious Behavioren-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectSuicidio; Bullying; Acoso Escolar; Depresión; Cyberbullying; Accidentes y Violencia; Salud Mental; Trastornos Depresivos; Riesgo Suicidaes-ES
dc.titleBullying as a risk factor for depression and suicideen-US
dc.titleAcoso escolar (bullying) como factor de riesgo de depresión y suicidioes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record