Show simple item record

Estudio de concordancia clínica en educandos de pre y postítulo en pediatría

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorDuffau T., Gastón
dc.creatorNavarrete R., Luisana
dc.creatorFernández C., Carlos
dc.date2000-06-10
dc.identifierhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/1678
dc.descriptionEvaluation of clinical skills in pre and postgraduate medical students should establish the level of concordance in each group according to defined objectives. Hypothesis: clinical skills in pregraduate students shows poor interobserver concordance levels (kappa index < 0.41) and improves in postgraduate students. Patients and methods: a pilot study of 50 cases permitted sample size estimates of 104 to 156 patients given a standard error of the kappa index of 0.08, and alfa error of 0.05 and the power to detect a difference of 0.20. Observers were random couples of interns (n = 11) and fist year residents (n = 10). The clinical findings evaluated were severity of illness, respiratory retractions, rales, respiratory distress and impairment of consciousness. Each record also included age, gender, nutritional status, diagnosis on admission, evaluation couple and date. Statistical analysis of the data included comparisons of proportions (Ji square) and of kappa indexes. Results: 358 children were admitted to the study, 206 were evaluated by residents and 152 by interns, both groups being of similar age, gender and nutritional status. Kappa indexes generated by intern couples were from –0.03 up to 0.17 and by residents 0.13 to 0.68. These figures were significantly better for residents only when evaluating impairment of consciousness and severity of illness. Reduction of evaluation categories to 2 levels showed significant improvement of kappa indexes only in the group of residents. The latter had better results than interns for all indexes except for respiratory distress. Conclusions: It is imperative to make a critical review of educational objectives and methods directed to the acquisition of clinical skills in pre and postgraduate medical students. The findings in this study show poor level of concordance in both groups and are hardly acceptable because interns have just had semiological training and residents in addition controlled practice.en-US
dc.descriptionLa evaluación de destrezas clínicas en educandos debiera medir el nivel de concordancia del grupo, según los objetivos propuestos. Esta aumentaría al progresar el programa docente. Hipótesis: Las destrezas clínicas en educandos de pretítulo muestran baja concordancia entre examinadores (kappa < 0,41) que mejora en el postítulo. Material y método. Con un estudio piloto en 50 casos se estableció un tamaño muestral de 104 a 156 casos para detectar, con error estándar de kappa de 0,08, diferencias intra e intergrupo de 0,20, con error alfa de 0,05. Los examinadores fueron parejas posibles de internos(n= 11) y médicos alumnos del primer año del Programa de Especialización en Pediatría (APE) (n= 10). Se evaluó: gravedad, tiraje, crepitaciones, dificultad respiratoria y compromiso de conciencia. Adicionalmente se obtuvo: edad del paciente, género, estado nutricional, diagnósticos de ingreso, pareja participante y fecha. Estudio estadístico: comparación de proporciones por Ji cuadrado y de índices kappa. Resultados: Ingresaron 358 niños, en dos grupos: 206 casos valorados por becados y 152 por internos, comparables en edad, género y estado nutricional. La evaluación por internos mostró kappa entre –0,03 y 0,17 y por APE entre 0,13 y 0,68 con valor < 0,20 en 3 de los 5 elementos clínicos estudiados. Al comparar ambos grupos solo se encontró mayor concordancia en médicos en compromiso de conciencia y gravedad. Con solo dos categorías de evaluación por elemento clínico en internos no hubo cambios importantes, pero en APE hubo ascenso de los índices, excepto en compromiso de conciencia. Al comparar los grupos en estas condiciones, se encontró que había diferencia a favor de médicos para todos los elementos clínicos, excepto dificultad respiratoria. Conclusión: del estudio surge la necesidad de revisión de los objetivos y métodos por los cuales se imparte la docencia conducente a la adquisición de destrezas clínicas, puesto que parece poco aceptable el escaso nivel de concordancia alcanzado entre internos y entre médicos APE. Los primeros porque vienen de un curso con énfasis en la práctica semiológica y los segundos porque adicionalmente han contado con tiempo de actividad supervisada en sala.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherSociedad Chilena de Pediatríaes-ES
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/1678/1538
dc.rightsCopyright (c) 2000 Revista Chilena de Pediatríaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 71, Núm. 4 (2000): Julio - Agosto; 340-346en-US
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 71, Núm. 4 (2000): Julio - Agosto; 340-346es-ES
dc.source0370-4106
dc.source0370-4106
dc.subjecten-US
dc.subjectMedical Education; Evaluation; Concordanceen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectEducación Médica; Concordancia; Evaluaciónes-ES
dc.titleEvaluation of clinical skills in pre and postgraduate medical studentsen-US
dc.titleEstudio de concordancia clínica en educandos de pre y postítulo en pediatríaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record