• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Revista 180
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Revista 180
  • View Item

LOCUS SUSPECTUS: THE UNCANNY IN THE ARCHITECTURE OF ALFREDO JAAR

LOCUS SUSPECTUS: SOBRE LO SINIESTRO EN LA ARQUITECTURA DE ALFREDO JAAR

Author
Barría Chateau, Hernán Alberto

Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/642
10.32995/rev180.Num-45.(2020).art-642
Abstract
One of the definitions of “the uncanny” (das unheimliche) provided by Freud is locus suspectus: a "strange" and "familiar" place at the same time, to be or to inhabit. In addition, Trías argued that the uncanny is the "condition and limit" of beauty, but precisely because it is presented to us with a familiar face. From this term, this article reviews a series of essays on the scope of the uncanny in art and architecture, to frame the work within public interventions of the architect Alfredo Jaar. A work that through the freedom that grants art to architecture, it reaches an intermediate state of poetic, political, and ethical and aesthetic connotations. Specifically, this work analyses and interprets The Skoghall Konsthall (2000), a pavilion of wood and paper built in a small community in Sweden, whose purpose was to expose the emptiness of our existence, if there were no art in our lives. With this, and while Jaar distinguishes the character of both arts, we could point out that, through the uncanny, his public interventions reach an architectural antipoetry: a practice that in times of theoretical-formal pluralism and ideological crisis of the discipline, achieves a dislocation of the established order to propose new ways of seeing and thinking about the world.
 
Una de las definiciones de “lo siniestro” (das unheimliche) que aporta Freud es locus suspectus: un lugar “extraño” y “familiar” a la vez, para estar o habitar. En adición, Trías plantea que lo siniestro es “condición y límite” de lo bello, pero que precisamente por serlo se nos presenta con rostro familiar. A partir de este término, este artículo revisa una serie de ensayos sobre los alcances de lo siniestro en el arte y la arquitectura para enmarcar el trabajo en las intervenciones públicas del arquitecto Alfredo Jaar. Trabajo que a través de la libertad que otorga el arte a la arquitectura, alcanza un estado intermedio de connotaciones poéticas, políticas; éticas y estéticas. Específicamente, se analiza e interpreta The Skoghall Konsthall (2000), un pabellón de madera y papel realizado en una pequeña comunidad en Suecia, cuyo propósito fue evidenciar el vacío de nuestra existencia si no hubiera arte en nuestras vidas. Con esto, y si bien Jaar distingue el carácter propio de ambas artes, podríamos señalar que a través de lo siniestro, sus intervenciones públicas alcanzan una antipoética arquitectónica; una práctica que en tiempos de pluralismo teórico-formal y de crisis ideológica de la disciplina, logra dislocar el orden establecido a fin de plantear nuevas maneras de ver y pensar el mundo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB