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Aristóteles y el pensamiento político aristocrático;
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dc.creatorKnoll, Manuel
dc.date2017-11-27
dc.date.accessioned2019-04-03T15:48:23Z
dc.date.available2019-04-03T15:48:23Z
dc.identifierhttps://revistafilosofia.uchile.cl/index.php/RDF/article/view/47649
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/14856
dc.descriptionAccording to an influential line of scholarship, Aristotle’s best city has to be interpreted as a politeia (πολιτεία). This line of thought is still dominant among German scholars. As a champion of “Aristotelian Social Democracy”, Martha Nussbaum is part of this line as well. Against such interpretations, this paper substantiates the thesis that Aristotle belongs in the tradition of aristocratic political thought. That tradition goes back to Theognis, Heraclitus, and Plato. It started with a critique of both the decline of aristocratic virtues and the rise of democratic and egalitarian values. This paper demonstrates that Aristotle understands the different forms of constitution as embodiments of different conceptions of distributive justice. It shows that Aristotle has a clear preference for the aristocratic conception and, as a consequence, for aristocracy. The constitution of the best city, which he outlines in Books VII and VIII of the Politics, has to be understood as a “true aristocracy” in which the political offices are distributed according to worth (κατ᾽ ἀξίαν) to the morally and intellectually best citizens.en-US
dc.descriptionSegún una influyente línea interpretativa, la mejor polis de Aristóteles debe ser considerada una politeia (πολιτεία). Esta corriente predomina aún hoy entre los eruditos alemanes. En tanto paladina de la “social democracia aristotélica”, Martha Nussbaum pertenece también a esta línea exegética. En oposición a tales interpretaciones, este ensayo defiende la tesis de que Aristóteles pertenece a la tradición de pensamiento político aristocrático. Esta tradición se remonta a Teognis, Heráclito y Platón y se inicia como una crítica dirigida tanto a la decadencia de la virtud aristocrática cuanto al ascenso de valores democráticos e igualitarios. Este trabajo demuestra que Aristóteles concibe las diferentes formas de constitución como manifestaciones de distintas concepciones de la justicia distributiva. Aristóteles mantiene una clara preferencia por una concepción aristocrática de la justicia, y, por tanto, por la aristocracia. La constitución de la mejor polis que detalla en los libros VII y VIII de la Política debe entenderse como una “verdadera aristocracia” en la que los cargos políticos son distribuidos según el mérito (κατ᾽ ἀξίαν) entre los ciudadanos que sean los mejores desde el punto de vista moral e intelectual. Palabras clave: Aristóteles, pensamiento político aristocrático, justicia distributiva, aristocracia, mejor polis.es-ES
dc.formatapplication/epub+zip
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistafilosofia.uchile.cl/index.php/RDF/article/view/47649/50418
dc.relationhttps://revistafilosofia.uchile.cl/index.php/RDF/article/view/47649/50019
dc.rightsDerechos de autor 2017 Revista de Filosofíaes-ES
dc.sourceRevista de Filosofía; Vol. 73 (2017); pp. 87-106es-ES
dc.sourceRevista de Filosofía; Vol. 73 (2017); pp. 87-106en-US
dc.source0718-4360
dc.source0034-8236
dc.titleAristotle and aristocratic political thoughten-US
dc.titleAristóteles y el pensamiento político aristocráticoes-ES
dc.titlefr-CA
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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