Show simple item record

Política pública de educación superior inclusiva como instrumento para incorporación de mujeres a carreras de ciencia y tecnología en Latinoamérica

dc.creatorPrince, Ángel Carmelo
dc.date2020-07-17
dc.identifierhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/74
dc.identifier10.35811/rea.v10i0.74
dc.descriptionThe purpose of this study is to present the perspectives of public policies in Latin America as inclusive instruments for the incorporation of women into their educational system, with particular reference to academic programs related to science and technology.  The research was carried out through a documentary design with a qualitative approach. In general, it was observed that the rate of the female student population in university programs related to engineering, computer science, and similar is much lower than that of men who are educated within the institutions that offer them. It was concluded that it depends on the joint effort of States and universities to achieve a reduction in the percentage gap existing in the Latin American community that is pursuing these higher studies. The revision of educational guidelines and also a set of services in their structures may serve to guarantee a dignified life for members of society.en-US
dc.descriptionEl propósito de este estudio es presentar las perspectivas de las políticas públicas en América Latina como instrumentos inclusivos para la inserción de las mujeres dentro de su sistema educativo, con especial referencia a las carreras relacionadas con las ciencias y tecnologías.  La investigación se realizó a través de un diseño documental con enfoque cualitativo y se pudo observar que en general el índice de población estudiantil del sexo femenino en programas universitarios relativos a ingeniería, informática y similares, es muy inferior al de hombres que se educan dentro de las instituciones que las  ofertan. Se concluyó que depende del esfuerzo mancomunado entre los Estados y las universidades lograr la reducción de la brecha porcentual existente en la comunidad latinoamericana que cursa estos estudios superiores, no sólo por medio de la revisión de las directrices educacionales sino también del conjunto de servicios en sus estructuras que sirven para garantizar una vida digna a los miembros de la sociedad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.formatapplication/zip
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Las Américases-ES
dc.relationhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/74/135
dc.relationhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/74/167
dc.relationhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/74/136
dc.rightsDerechos de autor 2020 Ángel Carmelo Princees-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceRevista Educación las Américas; Vol 10 No 1 (2020): Revista Educación las Américas; 138-148en-US
dc.sourceRevista Educación Las Américas; Vol. 10 Núm. 1 (2020): Revista Educación las Américas; 138-148es-ES
dc.source0719-7128
dc.titlePublic politics on inclusive higher education as tool to assimilate women into careers related to sciences and technology in Latin Americaen-US
dc.titlePolítica pública de educación superior inclusiva como instrumento para incorporación de mujeres a carreras de ciencia y tecnología en Latinoaméricaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typehttp://dublincore.org/documents/2020/02/01/article/politicaseducacion.shtml#typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record