Educational Needs or Human Needs?
¿Necesidades educativas o necesidades humanas?
Author
Navarrete Ávila, Marco
Abstract
The ‘Educational Needs’ of Chilean students are governed by a legal regulation, which is Decree No. 170 (2009), indicating who are the beneficiaries of a special subsidy according to some medical diagnosis affecting educational processes, stigmatizing them throught a ‘special’ condition. The objective of this Critical Essay is to reflecto n the possibility of updating public policies associated with educational and human needs to understand the importance of the approach given by authentic educational inclusion and social justice in contemporary societies through an updated bibliographic review. Human, educational, social or political needs must be addressed from a visión of authentic inclusion, wich values the inherent diversity of the human being, beyond a clinical diagnosis, incorporating into public policies an economic paradigm that enhances sustainable development (both human and ecological), contributing to human wealth and well-being, rather tan unnecesarry material consumption given by modern societies and education policies. Las necesidades educativas de los estudiantes chilenos son regidas bajo una normativa legal, la cual es el Decreto N°170 (2009). Este instrumento normativo indica quienes son beneficiarios de una subvención especial según algún diagnóstico médico que afecte a los procesos educativos, habiendo generado estigmas y etiquetas sociales a éstos mediante una condición especial. El objetivo de esta nota es reflexionar sobre la posibilidad de actualización de políticas públicas asociadas a las necesidades educativas y humanas para comprender la importancia del enfoque dado por la inclusión educativa auténtica y la justicia social en las sociedades contemporáneas a través de una revisión bibliográfica actualizada. Las necesidades humanas, educativas, sociales o políticas deben ser abordadas desde una visión de inclusión auténtica, la cual valora la diversidad inherente del ser humano, más allá de un diagnóstico clínico, incorporando en las políticas públicas un paradigma económico que potencie el desarrollo sustentable (tanto humano como ecológico), contribuyendo a la riqueza humana y su bienestar, más que al consumo material innecesario dado por las sociedades y políticas educativas modernas.