Show simple item record

Sobre la intuición en el pensamiento de Karl Jaspers;
;

dc.creatorHolzapfel, Cristóbal
dc.date2017-11-27
dc.identifierhttps://revistafilosofia.uchile.cl/index.php/RDF/article/view/47647
dc.descriptionWe examine the scope of intuition in the thought of Karl Jaspers, for which we rely especially on his “Psychology of Worldviews”, 1919. What worries the thinker there, is how a worldview (Weltanschauung) conforms. Well, it conforms, on the side of the subject, with attitude (Einstellung) and, on the side of the object, image of the world (Weltbild). What is decisive, in any case, is the attitude, since it is she who gives herself an image of the world. Between the attitude of the subject and the image of the objetual world there are the possibilities of fission, fusion and overcoming. A rational attitude is characterized by fission, since it has a distant relationship of opposition to the object, while the mystical attitude the overcoming of the subject-object relationship.And our intuitive attitude is distinguished by fusion and a maximum closeness to the object, in a certain way, to become one with him. At the same time, intuition is characterized by the immediate and instantaneous grasp of the essential of something, and it is accompanied by the assumption of the truth that is revealed by the discovery, or rather by the discovering capacity that would also be its own.en-US
dc.descriptionExaminamos los alcances de la intuición en el pensamiento de Karl Jaspers, para lo cual nos apoyamos especialmente en su Psicologia de las concepciones de mundo, de 1919. Lo que le preocupa allí al pensador es cómo se conforma una concepción de mundo (Weltanschauung). Pues bien, ella se conforma, por el lado del sujeto, de actitud (Einstellung) y, por el lado del objeto, de imagen de mundo (Weltbild). Lo decisivo, en todo caso, es la actitud, ya que es ella la que se da a sí misma una imagen de mundo. Entre actitud del sujeto e imagen de mundo objetual hay las posibilidades de fisión-fusión-superación. A la actitud racional la caracteriza la fisión, ya que tiene una relación distante de oposición con el objeto, a la actitud mística la superación de la relación sujeto-objeto, y nuestra actitud intuitiva la fusión y una máxima cercanía con el objeto, en cierto modo, un hacerse uno con él. Al mismo tiempo, a la intuición la caracteriza la captación inmediata e instantánea de lo esencial de algo, y la acompaña el supuesto de la verdad que se devela con el descubrimiento, o más bien, la capacidad descubridora que también le sería propia.es-ES
dc.formatapplication/epub+zip
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistafilosofia.uchile.cl/index.php/RDF/article/view/47647/50416
dc.relationhttps://revistafilosofia.uchile.cl/index.php/RDF/article/view/47647/50017
dc.relationhttps://revistafilosofia.uchile.cl/index.php/RDF/article/view/47647/57417
dc.rightsDerechos de autor 2017 Revista de Filosofíaes-ES
dc.sourceRevista de Filosofía; Vol. 73 (2017); pp. 63-70es-ES
dc.sourceRevista de Filosofía; Vol. 73 (2017); pp. 63-70en-US
dc.source0718-4360
dc.source0034-8236
dc.titleOn intuition in the thought of Karl Jaspersen-US
dc.titleSobre la intuición en el pensamiento de Karl Jasperses-ES
dc.titlefr-CA
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record