• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Psicología Clínica
  • Terapia Psicológica
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Psicología Clínica
  • Terapia Psicológica
  • View Item

Psychometric properties of the questionnaire to measure strategies to increase happiness (HIS) in Spanish version (CEA-EAP)

Propiedades psicométricas del cuestionario para medir estrategias de aumento de la felicidad (HIS) en versión castellana (CEA-EAP)

Author
Moyano-Díaz, Emilio

Páez, Darío

Torres, Mauricio

Full text
http://teps.cl/index.php/teps/article/view/99
Abstract
The scale of happiness increase (HIS, of Tkach and Lyubomirsky, 2006) to measure behavioural strategies of increased happiness, was adapted to the Chilean context with the name of questionnaire of strategies to increase positive moods (CEA-EAP), with 44 items in 4-point likert format. This, together with the EFS (Lyubomirsky y Lepper 1999) was answered by 443 undergraduates (global Cronbach’s alpha =.80), who self-rated as extra or Introverted. The ANAFAC showed an 8 factors structure –mostly with good reliability– that differed from the original. The strategies of mental and self-care control or positive re-evaluation and positive reorientation of attention, the recreational socialization or celebrate and, to a lesser extent but also other three different strategies were associated with happiness (EFS), and to the self-rating of Extrovert. Passive leisure was associated with introversion and had no relationship with the EFS.
 
Se adaptó al contexto chileno la Escala de Incremento de la Felicidad (HIS, de Tkach y Lyubomirsky, 2006) para medir estrategias conductuales de incremento de la felicidad, con el nombre de Cuestionario de Estrategias para Aumentar los Estados de Ánimo Positivos (CEA-EAP) con 44 ítems en formato likert de 4 puntos. Este, junto con la EFS (Lyubomirsky y Lepper 1999) fue respondido por 443 estudiantes universitarios (Cronbach global de .80), quienes se autoclasificaron como extra o introvertidos. El ANAFAC mostró una estructura diferente a la original de ocho factores y mayoritariamente con buena confiabilidad. Las estrategias de control mental y auto-cuidado o reevaluación positiva y reorientación positiva de la atención, las de sociabilización recreativa o festejar y, en menor medida pero también otras tres diferentes estrategias, se asociaron a felicidad (EFS), y a la autoclasificación de extrovertido. Ocio pasivo se asoció a introversión y no tuvo relación con la EFS.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB