• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Psicología Clínica
  • Terapia Psicológica
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Psicología Clínica
  • Terapia Psicológica
  • View Item

The Five to Fifteen Questionnaire (FTF) for a Comprehensive Assessment of Development: Psychometric Properties and Characterization of a Sample of Chilean Children

El cuestionario Five to Fifteen (FTF) para una Evaluación Integral del Desarrollo: Propiedades Psicométricas y Caracterización de Muestra de Niños Chilenos1

Author
Beltrán, María

Todd, Helena

Franzani, Patricio

Martinich, Cristian

Castillo, Ramón

Full text
http://teps.cl/index.php/teps/article/view/110
Abstract
The impact of developmental disorders can be mitigated if early diagnoses are implemented. The Five to Fifteen questionnaire (FTF) could be a suitable tool for early diagnosis of these disorders. We describe the psychometric properties and the characterization of 322 Chilean children of typical development, between 5 and 15 years of age. Levels of consistency and temporal stabilitywere fluctuating between .83 and .93, and between .44 and .86, respectively. From an Exploratory Factorial Analysis emerge 4 dimensions that account for 65.4% of ariance(KMO = .93; χ2= 3,113.77; gl = 231; p<.01), where a general development dimension is predominating. Differences were found by gender and age. Performance of Chilean and Sweden children indicates similarities at 5 years of age. However from 6 years of age onwards differences were found in almost all domains.We conclude that FTF is avalid and reliable instrument measuring children’s development.
 
El impacto de los trastornos del desarrollo, puede ser mitigado con un diagnóstico temprano. El cuestionario to Fifteen (FTF) podría ser una adecuada herramienta de diagnóstico precoz para estos trastornos. descritas las propiedades psicométricas, y la caracterización de 322 niños chilenos de desarrollo típico, entre 5 y 15 años de edad. La consistencia interna y la estabilidad temporal fluctuaron entre. 83 y .93 y entre .44 y .86, respectivamente. Del AFE emergieron 4 dimensiones que explicaron el 65.4% de la varianza (KMO=.93; χ2= 3.113,77; gl = 231; p< .01), predominando un factor de desarrollo general.Fueron encontradas diferencias por género y edad. El desempeño de los niños chilenos y suecos fue similar a los 5 años. Pero desde los 6 años en adelante fueron observadas diferencias en casi la totalidad de los dominios. Nosotros concluimos que el FTF es válido y confiable midiendo el desarrollo infantil.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB