Show simple item record

Escalas de depresión, ansiedad y estrés (DASS – 21): Validación de la Versión Abreviada en Estudiantes Universitarios Chilenos

dc.creatorAntúnez, Zayra
dc.creatorVinet, Eugenia
dc.date2017-03-12
dc.date.accessioned2020-09-28T14:57:50Z
dc.date.available2020-09-28T14:57:50Z
dc.identifierhttp://teps.cl/index.php/teps/article/view/111
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/153927
dc.descriptionThe high rate of anxiety disorders, depression and stress detected in Chilean university students requires a standardized instrument of diagnosis, enabling timely intervention for these disturbances. The aim of thisstudy was to determine the psychometric properties of the Abbreviated Scales of Depression, Anxiety and Stress (DASS-21) for Chilean university students, thus validating the scale. The sample consisted of 484 students of Universidad Austral de Chile selected through random sampling using a cross-sectional correlationdesign. Construct validity was verified by exploratory factor analysis which yielded a three-factor structure, explaining 49.99% of total variance. Concurrent and divergent validity was verified by the BAI, BDI-II and SCL-90. Adequate reliability and internal consistency of DASS-21 was found using Cronbach’s Alpha.en-US
dc.descriptioninstrumento estandarizado en esta población, que permita detectar estas patologías para intervenir oportunamente. Por ello, el objetivo de este trabajo fue determinar las características psicométricas de las Escalas Abreviadas de Depresión, Ansiedad y Estrés (DASS – 21) en universitarios chilenos, lo cual contempló la validación del mismo. La muestra estuvo constituida por 484 estudiantes de la Universidad Austral de Chile,seleccionados mediante un muestreo probabilístico por conglomerados, utilizando un diseño correlacional transversal. La validez de constructo se verificó mediante análisis factorial exploratorio, el que arrojó unaestructura de tres factores, explicando el 49,99 % de la varianza total. La validez concurrente y divergente fue verificada con el BAI, BDI – II y SCL – 90 – R. Mediante Alpha de Cronbach se constató la adecuada confiabilidad y consistencia interna del DASS – 21.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherSociedad Chilena de Psicología Clínicaes-ES
dc.relationhttp://teps.cl/index.php/teps/article/view/111/124
dc.rightsDerechos de autor 2017 Terapia Psicológicaes-ES
dc.sourceTerapia Psicológica; Vol. 30 No. 3 (2012); 49-55en-US
dc.sourceTerapia Psicológica; Vol. 30 Núm. 3 (2012); 49-55es-ES
dc.source0718-4808
dc.source0716-6184
dc.subjectDASS – 21en-US
dc.subjectvalidationen-US
dc.subjectuniversity students.en-US
dc.subjectDASS – 21es-ES
dc.subjectvalidaciónes-ES
dc.subjectuniversitarioses-ES
dc.titleDepression Anxiety Stress Scales (DASS – 21): Validation of the Abbreviated Version in Chilean University Studentsen-US
dc.titleEscalas de depresión, ansiedad y estrés (DASS – 21): Validación de la Versión Abreviada en Estudiantes Universitarios Chilenoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record