Show simple item record

La heterogeneidad del alfabetismo en salud y el consentimiento informado en Chile1

dc.creatorSaavedra, Oscar
dc.creatorSolar, Paula
dc.creatorDíaz, Hernán
dc.creatorMandel, Astrid
dc.creatorCasado, María
dc.creatorOrihuela, Pedro
dc.creatorRivera, María
dc.creatorVelásquez, Luis
dc.creatorCardenas, Hugo
dc.date2017-03-12
dc.date.accessioned2020-09-28T14:57:51Z
dc.date.available2020-09-28T14:57:51Z
dc.identifierhttp://teps.cl/index.php/teps/article/view/118
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/153934
dc.descriptionHealth literacy was examined in Chile to assess whether it is homogenous enough to allow the use of “templates” for informed consent, and to identity subgroups that may need special consideration when recruited for research because of their low health literacy abbreviated SAHLSA test of health literacy was used. Results were expressed as percent of correct answers out of the 50 items of the SAHLSA test. There was high health literacy with 85.4 ± 13.5 % (arithmetic mean ± standard deviation, n=762) of correct answers. There were important differences between groups, with lower scores in artisanal fishermen familiesand high-school students attending public schools, and higher scores in university students and mothers attending the public health system. Results show that a case by case approach is probably more appropriate when seeking informed consent in this population because of the variability of health literacy.en-US
dc.descriptionSe examinó el alfabetismo en salud en Chile con el fin de determinar si se pueden usar procedimientos de consentimiento informado estándares en esta población. Se evaluó el alfabetismo en salud con la versión abreviada de la prueba SAHLSA. Los resultados se expresaron como el porcentaje de respuestas correctas en cada prueba. El promedio global de respuestas correctas fue 85.4 ± 13.5 % (media aritmética ± desviación estándar, n=762). Hubo diferencias importantes entre los subgrupos examinados. El nivel más bajo de alfabetismo en salud se detectó en pescadores artesanales y sus familias y en estudiantes de liceos públicos, y el más alto en estudiantes universitarios y madres pobladoras atendidas en el sistema público de salud. Los resultados muestran la necesidad que los procedimientos de consentimiento informado tomen en cuenta la heterogeneidad del alfabetismo en salud de la población chilena.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherSociedad Chilena de Psicología Clínicaes-ES
dc.relationhttp://teps.cl/index.php/teps/article/view/118/131
dc.rightsDerechos de autor 2017 Terapia Psicológicaes-ES
dc.sourceTerapia Psicológica; Vol. 30 No. 3 (2012); 127-131en-US
dc.sourceTerapia Psicológica; Vol. 30 Núm. 3 (2012); 127-131es-ES
dc.source0718-4808
dc.source0716-6184
dc.subjectinformed consenten-US
dc.subjecthealth literacyen-US
dc.subjectbioethicsen-US
dc.subjectconsentimiento informadoes-ES
dc.subjectalfabetismo en saludes-ES
dc.subjectbioéticaes-ES
dc.titleThe Case Against Template Informed Consent Procedures in Biomedical Research: Heterogeneity in Health Literacy in Chileen-US
dc.titleLa heterogeneidad del alfabetismo en salud y el consentimiento informado en Chile1es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record