Change and Stuck Episodes in Psychotherapy: Characterization of verbal communication between patients and therapists
Episodios de Cambio y Estancamiento en Psicoterapia: Características de la comunicación verbal entre pacientes y terapeutas1
Author
Fernández, Olga
Herrera, Pablo
Krause, Mariane
Pérez, Janet
Valdés, Nelson
Vilches, Oriana
Tomicic, Alemka
Abstract
Results of a microanalysis of the psychotherapeutic conversation in change and stuck episodes are presented. For the comparison of the verbal communication, the Therapeutic Activity Coding System was applied to a sample of 33 change episodes and 34 stuck episodes, corresponding to 15 therapeutic processes. This system includes five levels of analysis: Basic Forms, Communicative Intentions, Techniques, Domain and Reference. Results show differences in change and stuck episodes. The former are characterized by an assertive speech on the therapists’ side, and a more receptive language from the patients, with both actorsinvolved in an active construction of new meanings, and the patients referring to him or herself. In contrast, the language in stuck episodes is less flexible, the use of some therapist techniques is exacerbated and the therapeutic dialogue tends to be less focused on the patient as a reference point. Keywords: therapeutic process, change, relevant episodes, communicative actions Se presentan los resultados de un microanálisis de la conversación psicoterapéutica en Episodios de Cambio y de Estancamiento. Se realizó un análisis comparativo de la comunicación verbal en una muestra de 33 Episodios de Cambio y 34 de Estancamiento, correspondientes a 15 procesos terapéuticos, aplicando el Sistema de Codificación de la Actividad Terapéutica. Este sistema distingue cinco niveles de análisis: Formas Básicas, Intenciones Comunicacionales, Técnicas, Dominio y Referencia. Los resultados muestranque los Episodios de Cambio y Estancamiento se distinguen en cuanto a que, en los primeros, predomina un lenguaje más asertivo por parte del terapeuta y más receptivo en el paciente, estando ambos involucrados en la activa construcción de nuevos significados y el paciente centrado en sí mismo. En los segundos se rigidiza el lenguaje, se exacerban algunas técnicas por parte del terapeuta y se tiende a focalizar menos en el paciente como referente del diálogo terapéutico.