• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Psicología Clínica
  • Terapia Psicológica
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Psicología Clínica
  • Terapia Psicológica
  • View Item

Change and Stuck Episodes in Psychotherapy: Characterization of verbal communication between patients and therapists

Episodios de Cambio y Estancamiento en Psicoterapia: Características de la comunicación verbal entre pacientes y terapeutas1

Author
Fernández, Olga

Herrera, Pablo

Krause, Mariane

Pérez, Janet

Valdés, Nelson

Vilches, Oriana

Tomicic, Alemka

Full text
http://teps.cl/index.php/teps/article/view/119
Abstract
Results of a microanalysis of the psychotherapeutic conversation in change and stuck episodes are presented. For the comparison of the verbal communication, the Therapeutic Activity Coding System was applied to a sample of 33 change episodes and 34 stuck episodes, corresponding to 15 therapeutic processes. This system includes five levels of analysis: Basic Forms, Communicative Intentions, Techniques, Domain and Reference. Results show differences in change and stuck episodes. The former are characterized by an assertive speech on the therapists’ side, and a more receptive language from the patients, with both actorsinvolved in an active construction of new meanings, and the patients referring to him or herself. In contrast, the language in stuck episodes is less flexible, the use of some therapist techniques is exacerbated and the therapeutic dialogue tends to be less focused on the patient as a reference point. Keywords: therapeutic process, change, relevant episodes, communicative actions
 
Se presentan los resultados de un microanálisis de la conversación psicoterapéutica en Episodios de Cambio y de Estancamiento. Se realizó un análisis comparativo de la comunicación verbal en una muestra de 33 Episodios de Cambio y 34 de Estancamiento, correspondientes a 15 procesos terapéuticos, aplicando el Sistema de Codificación de la Actividad Terapéutica. Este sistema distingue cinco niveles de análisis: Formas Básicas, Intenciones Comunicacionales, Técnicas, Dominio y Referencia. Los resultados muestranque los Episodios de Cambio y Estancamiento se distinguen en cuanto a que, en los primeros, predomina un lenguaje más asertivo por parte del terapeuta y más receptivo en el paciente, estando ambos involucrados en la activa construcción de nuevos significados y el paciente centrado en sí mismo. En los segundos se rigidiza el lenguaje, se exacerban algunas técnicas por parte del terapeuta y se tiende a focalizar menos en el paciente como referente del diálogo terapéutico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB