Attachment Style, Empathy and Self-Esteem in Partner-Violent Men
Estilo de Apego, Empatía y Autoestima en Agresores de Pareja
Author
Loinaz, Ismael
Echeburúa, Enrique
Ullate, María
Abstract
It is common to refer emotional variables to describe the profile of partner-violent men as well as to include them in treatment programs. This study compares scores on adult attachment, empathy and self-esteem of 90 offenders in prison and a control group from the general population (N = 94). Both samples were assessed with the Adult Attachment Questionnaire, the Interpersonal Reactivity Index and the Rosenberg Self-Esteem Scale. The offenders were also classified into two clusters to assess the possible existence of a pathological subtype and other similar to the control group. The results show no significant differences between groups.Although the prevailing hypothesis in the academic context has not been confirmed, the results are consistent with recent studies that indicate no differences between aggressors and control groups. The effect of the assessment tools on the results and their usefulness for interventions are discussed. Frecuentemente se señalan variables emocionales para describir el perfil de los agresores de pareja y para incorporarlas a los programas de tratamiento. El presente estudio compara las puntuaciones en apego adulto, empatía y autoestima de 90 agresores de pareja en prisión con un grupo de control de la población general (N=94). Ambas muestras fueron evaluadas con el Cuestionario de Apego Adulto, el Índice de Reactividad Interpersonal y la Escala de Autoestima. Los agresores fueron clasificados en dos conglomerados para valorar la posible existencia de un subtipo patológico y otro parecido a la población general. Los resultados no muestran diferencias significativas entre los grupos. Pese a no confirmarse las hipótesis predominantes anivel académico, los resultados son congruentes con estudios recientes que señalan la ausencia de diferencias entre agresores y grupos normativos. Se discute el efecto de los instrumentos de evaluación en los resultados y su utilidad para las intervenciones.