Terapia Psicológica
Validation and adaptation of Clonninger’s JTCI temperament and character questionnaire, children’ and parent’s version, applied on chilean children between agen 8 and 13
Validación y adaptación del cuestionario de temperamento y carácter, JTCI de R. Cloninger, versión niños y padres, a escolares chilenos entre 8 y 13 años de edad
Author
Quintana, Teresa
Muñoz, Gonzalo
Abstract
R. Cloninger´s Temperament and Character Inventory have focused on the research of temperament and character as a relevant factor in the development of human’s personality and have contributed to determine constitutional and neuroanatomic factors that intervene both, in normal and pathological behavior. This investigation uses Cloninger´s Temperament and Character Questionnaire for children and parents (Luby, Svrakic, McCallum, Przybeck y Cloninger,1999). This inventory measures temperamental and characterological features more frequently present in scholars and explores parents-children concurrence. Results show slight differences with respect to the unique study previously realized by Luby, et al., (1999). No significant differences by gender are observed in the sample. Despite only some dimensions have significant values between parents and children, these justify the need to apply questionnaires to scholars and complement the information with their parent’s appreciation. El Cuestionario de R. Cloninger se focaliza en el estudio del temperamento y carácter en el desarrollo de la personalidad del ser humano y ha contribuido a delimitar factores constitucionales y neuroanatómicos que intervienen tanto en el comportamiento habitual, como en manifestaciones psicopatológicas. En la presente investigación se evalúan las características psicométricas de una elaboración en español del Cuestionario deTemperamento y Carácter para niños y para padres (JTCI) de R. Cloninger. En consistencia con otros estudios, los coeficientes de confiabilidad obtenidos para la muestra de padres fueron mejores que los obtenidos para la muestra de niños, aunque finalmente sólo cuatro de las ocho escalas tienen un nivel de confiabilidad aceptable. La correlación entre el autorreporte de los niños y la evaluación de los padres es, en general, baja. Se discuten las implicancias de estos resultados y la necesidad de contar con futuros estudios que permitanmejorar la confiabilidad este cuestionario.