Incidence of mindfulness in academic stress in university students: a controlled study
Incidencia del mindfulness en el estrés académico en estudiantes universitarios: Un estudio controlado
Author
Oblitas, Luis
Soto, Duber
Anicama, José
Arana, Adolfo
Abstract
Mindfulness is a cognitive method that consists of giving full attention to the body, breathing, thoughts, emotions, and behaviors, which is used to reduce stress, pain, anxiety and depression, which has some clinical evidence. Recently, its applications in the university field are being evaluated, with results that are not yet conclusive. The purpose of the study is to evaluate the incidence of an eight-week program of mindfulness in reducing academic stress in a group of 54 university students, with a randomized control group, and with pre-post-test measures using the CISCO Academic Stress Inventory. It was found that there are no statistically significant differences in the stress levels of the group that received the der mindfulnes program compared to those who did not receive the training. The result is congruent with some findings that do not attribute efficiency of mindfulness in the management of academic stress. El mindfulness es un método cognitivo que consiste en prestar atención plena al cuerpo, respiración, pensamientos, emociones, y conductas, que se utiliza para reducir el estrés, dolor, ansiedad y depresión, el cual cuenta con algunas evidencias clínicas. Recientemente se está evaluando sus aplicaciones en el ámbito universitario, con resultados aún no concluyentes. El propósito del estudio fue evaluar la incidencia de un programa de ocho semanas del mindfulness en la reducción del estrés académico en una muestra de 54 estudiantes universitarios, con grupo de control aleatorio, y con medidas de pre-posprueba utilizando el Inventario CISCO de Estrés Académico. Se encontró que no existe diferencias estadísticamente significativas en los niveles de estrés del grupo que recibió el programa de mindfulness comparado con los que no recibieron el entrenamiento. El resultado es congruente con algunos hallazgos que no atribuyen eficacia de la atención plena en el manejo del estrés académico.