Show simple item record

Unamuno: la familia y su misión educativa;
;

dc.creatorMaroro Dos Santos, Emanuel
dc.date2018-12-13
dc.identifierhttps://revistafilosofia.uchile.cl/index.php/RDF/article/view/51884
dc.descriptionThe present study attempts to reveal Unamuno’s conception of family as conceived in his theoretical, literary and autobiographical writings. As a historical and hermeneutical work, it will focus on the written work of the author who is the ultimate object of the present investigation. Thus, the sociological horizon that gave rise to Unamuno´s reflection, when considered, can only find its theoretical sense in the fact that it allows the clarification of the thinker’s philosophical and educational position. In order to clarify his educational thought, we chose to previously define Unamuno´s conception of family so as to, based on their characterization, we can understand his peculiar conceptions of maternity and paternity. Despite its current decontextualization, and if properly targeted, such peculiar conceptions can recover the traits or spiritual dimensions of contemporary education, which requires the formation of the intimate self and the public self of the younger generations, i.e. their ethical-normative and political-legal education, which, nowadays, has been demanded of school.en-US
dc.descriptionEl presente estudio intenta desvelar la concepción unamuniana de familia tal como nuestro autor la concibe en sus escritos teóricos, literarios y autobiográficos. Siendo un trabajo histórico-hermenéutico, se centrará en la obra escrita del autor que constituye el objeto último de la presente investigación. Bien, por ello el horizonte sociológico que dio origen a la reflexión unamuniana, siendo considerado, solo halla su sentido teórico en cuanto que permite la clarificación de la posición filosófico-educativa de Unamuno. Con vistas a clarificar su pensamiento educativo, optaremos por definir a priori su concepción de familia para que, apoyados en su caracterización, podamos comprender sus peculiares concepciones de maternidad y paternidad que, pese a su actual descontextualización, pueden recuperar, si debidamente enfocadas, los rasgos o dimensiones espirituales de la educación contemporánea, que exige la formación del yo-íntimo y del yo-público de las jóvenes generaciones, esto es, su educación ético-normativa y político-jurídica, que, hoy día, se viene pidiendo a la escuela.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/epub+zip
dc.formataudio/mpeg
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistafilosofia.uchile.cl/index.php/RDF/article/view/51884/54301
dc.relationhttps://revistafilosofia.uchile.cl/index.php/RDF/article/view/51884/54356
dc.relationhttps://revistafilosofia.uchile.cl/index.php/RDF/article/view/51884/62137
dc.rightsDerechos de autor 2018 Revista de Filosofíaes-ES
dc.sourceRevista de Filosofía; Vol. 74 (2018); pp. 119-138es-ES
dc.sourceRevista de Filosofía; Vol. 74 (2018); pp. 119-138en-US
dc.source0718-4360
dc.source0034-8236
dc.titleUnamuno: family and its educational missionen-US
dc.titleUnamuno: la familia y su misión educativaes-ES
dc.titlefr-CA
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record