• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Psicología Clínica
  • Terapia Psicológica
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Psicología Clínica
  • Terapia Psicológica
  • View Item

Metacognición, apego y sintomatología en esquizofrenia primer episodio

Metacognition, attachment and symptomatology in first-episode schizophrenia

Author
Vergara-Ramírez, Sergio

León-Uribe , Alejandro

Full text
https://teps.cl/index.php/teps/article/view/277
Abstract
Los sujetos con Esquizofrenia experimentan menoscabo en la capacidad para formar ideas complejas sobre sí mismos y otros, definido como déficits metacognitivos. El presente estudio evaluó las correlaciones entre metacognición, apego y síntomas en pacientes con Esquizofrenia primer episodio en el Hospital Regional de Talca entre 2016 y 2018. Se diseñó un estudio cuantitativo, relacional, prospectivo, transversal y observacional. Treinta y un individuos fueron evaluados utilizando la Metacognitive Assessment Scale-Abbreviated para metacognición. También se evaluó apego y sintomatología. Se encontraron bajos puntajes metacognitivos y la mayoría de los participantes fueron catalogados como apego evitante. Menores capacidades metacognitivas se correlacionaron significativamente con mayor sintomatología negativa y de desorganización. Conclusiones. Nuestros resultados respaldan la inclusión de los déficits metacognitivos y patrones de apego en los modelos de Esquizofrenia, lo que podría mejorar nuestra comprensión de los síntomas negativos y de desorganización. Además, se discute sobre su aporte al desarrollo de intervenciones psicoterapéuticas en Esquizofrenia desde el primer episodio.
 
Subjects with Schizophrenia experience decrements in their ability to form complex ideas about themselves and others, defined as metacognitive deficits. The current study assessed correlations between metacognition, attachment and symptoms in patients with first-episode Schizophrenia. A quantitative, relational, prospective, cross-sectional and observational study was designed. Thirty-one individuals were assessed using the Metacognitive Assessment Scale-Abbreviated for metacognition. Attachment and symptomatology were also measured. Results. Low metacognitive scores were found, and most participants were classified as dismissing attachment. Lower metacognitive abilities were significantly correlated with greater negative and disorganized symptoms. Conclusions. Our results support the inclusion of metacognitive deficits and attachment patterns in Schizophrenia models, which could improve our understanding of negative and disorganized symptoms. In addition, their contribution to the development of psychotherapeutic interventions in Schizophrenia from the first episode is discussed.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB