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Patrones Comerciales en Centroamérica y la República Dominicana:

dc.creatorMaldonado, Leonardo Jose
dc.date2020-08-25
dc.date.accessioned2020-09-28T15:03:32Z
dc.date.available2020-09-28T15:03:32Z
dc.identifierhttps://lajtp.uchile.cl/index.php/LAJTP/article/view/57787
dc.identifier10.5354/0719-9368.2020.57787
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/154105
dc.descriptionThis paper explores international trade data, classified by technology-intensiveness and type of products, to identify stylized facts, strengths, and weaknesses of the trade patterns in the region of Central America and the Dominican Republic, between 1975 and 2016. I focus the analysis not only on the total export of the region but on its exports to the United States (main trade partner). I examine export concentration, comparative advantages, trade specialization, and relative quality of the export basket (characterizing zones with high tax incentives in the region, free zones). The main findings suggest that the region has made little progress in improving trade accounts. The gains in diversification are being lost, the comparative advantages have historically remained in traditional exports, and the region does not appear to export quality to the world. The model of tax incentives is not generating local spillovers, and the relative quality of exports, as well as the specialization patterns, revive the idea of adjusting promotion schemes for local industry and direct investment. It is time for a competitiveness agenda.en-US
dc.descriptionEste documento revisa datos de comercio internacional, clasificados por intensidad tecnológica y tipo de productos, para identificar hechos estilizados, fortalezas y debilidades de los patrones comerciales en la región de Centroamérica y la República Dominicana, entre 1975 y 2016. El análisis se enfoca en la exportación total de la región y su exportación a los Estados Unidos (principal socio comercial). Se examina la concentración de exportaciones, las ventajas comparativas, la especialización comercial y la calidad relativa de la canasta de exportaciones (caracterizando zonas con altos incentivos fiscales en la región, zonas francas). Se evidencia que la región ha progresado poco en la mejora de su intercambio comercial. Las ganancias en diversificación se están perdiendo, las ventajas comparativas se han mantenido históricamente en las exportaciones tradicionales, y la región no parece exportar calidad al mundo. El modelo de incentivos fiscales no está generando efectos locales, y la calidad relativa de las exportaciones y los patrones de especialización reviven la idea de ajustar los esquemas de promoción para la industria local y la inversión directa. Es hora de una agenda de competitividad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherInstitute of International Studies, University of Chileen-US
dc.relationhttps://lajtp.uchile.cl/index.php/LAJTP/article/view/57787/62112
dc.sourceLatin American Journal of Trade Policy; Vol 3 No 7 (2020): Latin American Journal of Trade Policy; 19 - 37es-ES
dc.sourceLatin American Journal of Trade Policy; Vol 3 No 7 (2020): Latin American Journal of Trade Policy; 19 - 37en-US
dc.source0719-9368
dc.titleTrade Patterns in Central America and the Dominican Republic:en-US
dc.titlePatrones Comerciales en Centroamérica y la República Dominicana:es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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