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LÉVINAS Y LA LIBERTAD DEL AMOR

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorPeña Vial, Jorge
dc.date2017-02-12
dc.date.accessioned2020-10-08T16:06:00Z
dc.date.available2020-10-08T16:06:00Z
dc.identifierhttps://sintesis.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/101
dc.identifier10.15691/0718-5448Vol4Iss1a101
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/154585
dc.descriptionThe person is understood from its responsibility for the Other, not only as distinct from me but as being the origin of its own subjectivity. The coherence of Lévinas' thinking, his radicalness and the alternative character he wants to endow his philosophy with are undeniable. He, like no one else, has denounced the limitations of a philosophy focused on conscience and the immanent character of the main contemporary philosophical trends. Prominent are his critique of the conception of liberty as self-affirmation and autonomy, the emphasis he gives to responsibility in ethical thinking and the disparity, inaccessibility and primacy of the Other. The responsibility toward the Other is the raison d'être of the subject. Nevertheless, what type of responsibility is that which is conceived as previous to liberty and in which the subject must be responsible for the Other forced by a metaphysical necessity? The author of this article criticizes Lévinas's conception of liberty and love. Some moral feelings such as compassion, affection and love lose their meaning. Far from an ethics of love, it is rather an ethics of the acceptance of the precept, of the command to put oneself at the service of the Other. Anyhow, Levinas's denouncing voice, which proclaims the oblivion of the Other, deserves being heard.en-US
dc.descriptionLa persona es entendida desde su responsabilidad por el Otro, no sólo en cuanto dist into que yo, sino en cuanto es origen de la propia subjetividad. Es innegable la coher encia del pensamiento de Lévinas, su radicalidad y el carácter alternativo que quiere darle a su filosofia. Como pocos ha denunciado las limitaciones de una filosofia cent rada en la conciencia y el carácter inmanente de las principales corrientes filosóficas de nuestro tiempo. Destaca su crítica a la concepción de libertad como autoafirrnación y autonomía, el énfasis de la responsabilidad en el pensamiento ético y la desiguald ad, altura y primacíá del Otro. La responsabilidad para con el Otro es la razón de ser del sujeto. Ahora bien, ¿qué tipo de responsabilidad es aquella que se concibe como anterior a la libertad y donde el sujeto debe responder del otro impelido por una neces idad metafisica? El autor de este artículo critica la concepción de libertad y de amor en Lévinas. Algunos sentimientos morales como la compasión, la simpatía y el amor pierden su significación. Estamos lejos de una ética del amor; es más bien la ética de la aceptación del precepto, del mandato de ponerse al servicio del otro. En todo caso, su voz denunciadora que proclama el olvido del Otro, merece ser oída.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Adolfo Ibáñez - Adolfo Ibáñez Universityes-ES
dc.relationhttps://sintesis.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/101/93
dc.rightsCopyright (c) 2017 Jorge Peña Viales-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceSíntesis. Revista de Filosofía; Vol. 4, Núm. 1 (2010)es-ES
dc.source2452-4476
dc.source2452-4476
dc.subjectresponsibility; Other; subtitution; ethics; libertyen-US
dc.subjectresponsabilidad; Otro; sustitución; Ética; libertad.es-ES
dc.titleLÉVINAS AND THE FREEDOM OF LOVEen-US
dc.titleLÉVINAS Y LA LIBERTAD DEL AMORes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


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