ANIMAL BEHAVIOR AND THE TRANSANIMAL IN MAN IN THE PHILOSOPHICAL BIOLOGY OF HANS JONAS
LA CONDUCTA ANIMAL Y LO TRANSANIMAL EN EL HOMBRE EN LA BIOLOGÍA FILOSÓFICA DE HANS JONAS
Author
Serani Merlo, Alejandro
Lailhacar Formigo, Yván
Full text
https://sintesis.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/19210.15691/0718-5448Vol8Iss2a192
Abstract
In this work, some biophilosophical views of Hans Jonas are exposed and contrasted with his anthropology. For Jonas, life distinguishes itself from lifeless matter due to freedom conquered by metabolism. Perception and emotion generate a hiatus between animal impulse and its satisfaction. Animal behavior being the second degree of freedom. With human beings a new degree of freedom arises, that implies an ontological ‘jump’ characterized by our author as transanimality. This term refers to a new mode of re-appropiation of the world, that puts some distance from a merely biological satisfaction of needs, this mode is ‘useless’ and conducts the subject to find himself and to reflect on his own existence. In this context Jonas examines three specific human signs: tools, images and tombs. Jonas’s anthropology emerges from a particular understanding of living beings and from his enlightening approach to animal behavior. We find Jonas’s approach original and intellectually fruitful. His proposal illuminates modern paleontology, provides criteria in order to judge the degree of development of a given human culture, and gives a solid ground for metaphysical developments. En este trabajo se expone y comenta esquemáticamente la biofilosofía de Hans Jonas, poniéndola en relación con su visión del ser humano. Para Jonas la vida se distingue de la materia inerte por la libertad ganada desde la aparición del metabolismo. Percepción y emoción generan un hiato o mediatez entre el interés animal y su satisfacción; la conducta animal sería, entonces, el segundo grado de libertad. Con el ser humano surge un nuevo grado de libertad, que implica un salto ontológico caracterizado por el autor como transanimalidad. Lo transanimal remite a un modo propio de apropiarse del mundo, que se distancia de la satisfacción de las necesidades meramente biológicas, que no reviste utilidad para él, y que lo lleva a encontrarse consigo mismo y reflexionar sobre su propia existencia. En este plano Jonas examina tres signos de lo humano: la herramienta, la imagen y la tumba. La antropología de Jonas entronca con su comprensión de la realidad natural como fenómeno vivo y con su fenomenología de la vida animal. Este planteamiento de Jonas nos parece original y fecundo. Sus aportes iluminan la paleontología contemporánea, aportan criterio para juzgar el nivel de desarrollo humano en toda época y aportan una base sólidadonde poder anclar una metafísica.