ORDO NATURAE ET ORDO POLITICUS IN THE POLITICAL PHILOSOPHY OF M.T. CICERO
ORDO NATURAE ET ORDO POLITICUS EN LA FILOSOFÍA POLÍTICA DE M. T. CICERÓN
Author
Pierpauli, José Ricardo
Full text
https://sintesis.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/9910.15691/0718-5448Vol4Iss1a99
Abstract
The purpose of the present study is to make clear the relevance of the effort towards integrating philosophico-political and juridical Aristotelianism and Platonism carried out by Cicero. Furthermore, the understanding of this effort will allow us to underscore the mediatory task carried out by Albertus Magnus in recollecting, precisely via Cicero's work and even without knowing the totality of Aristotle and Plato's political and juridical works, their essential outlines. Both in Cicero's work and in that of Albertus Magnus and his disciple Thomas Aquinas the relation of foundation existing between the concepts of ordo naturae, ordo politicus et ordo iuridicus may be seen as constant. The present inquiry will focus on the aforementioned relation as it can be found in Cicero's work, in order to lastly make clear its actuality, by attempting a new reading of the secundum naturam vivere axiom. El objeto del presente estudio es poner de manifiesto la relevancia de la labor de integ ración entre el aristotelismo y el platonismo filosófico-político y jurídico llevada a cabo por Cicerón. Al mismo tiempo, la comprensión de esa labor permitirá subrayar la tarea de mediación que llevó adelante Alberto Magno, al recoger, precisamente de la obra de Cicerón y aun sin conocer la totalidad de las obras políticas y jurídicas de Aristóteles y Platón, sus lineamientos esenciales. Tanto en la obra de Cicerón como en la de Alberto Magno y de su discípulo Tomás de Aquino, puede observarse como constante la relación de fundamentación que existe entre los conceptos de ordo nalur ae, ordopolilicus el ordo iuridicus. El presente examen se detendrá en dicha relación acotada a la obra de Cicerón, para, finalmente, poner de relieve su actualidad, intent ando una nueva lectura del axioma secundum naluram vivere. Palabras clave: