Silent pedagogy. Approaches to the study of analysis of the File on Sspatial Pphenomena files by Hector “Tito” Oddone.
Pedagogía silenciosa. Aproximaciones al estudio del apunte sobre fenómenos espaciales de Héctor “Tito” Oddone.;
Author
Rescia, Pablo Fidel
Abstract
This article is aimed at analyzing reflecting on the currency of a brief teaching file that has been used in the Architecture Programs both at in Mar del Plata and La Plata State Universities for over 40 years. Such document, drafted originally by Architect Hector Oddone, has long outlived its author and his initial intentions. This raises questions as to the nature of such an apparently simple material which has nonetheless kept its worth value in a wide broad range of new contextual conditions. Thus, the article analyses discusses the didactic teaching strategies and knowledges implied in this file while it, indirectly, referring s to the figure of Hector Oddone and his austere, silent pedagogy. Este artículo propone reflexionar la vigencia de un pequeño apunte didáctico que recorre los talleres de arquitectura de las facultades de La Plata y Mar del Plata desde hace más de 40 años. Este apunte, que surge de las clases dadas por el arquitecto Héctor “Tito” Oddone2, ha perdurado más allá de lo que, incluso su propio autor, hubiera imaginado. Podríamos preguntarnos entonces cómo mantiene su vigencia un apunte que, a simple vista parece básico y elemental y que, no obstante, ha sido sostenido en el tiempo y en diferentes espacios académicos, sirviendo a diferentes talleres de arquitectura en distintos momentos. Esta pregunta es la que intenta contestar este artículo, además de presentar, a modo de introducción, la figura de Héctor Oddone como personalidad que cultivaba una pedagogía de la austeridad, de lo simple, de lo silencioso