Impact of the need for orthodontic treatment on academic performance, self-esteem and bullying in schoolchildren.
Impacto de la necesidad de tratamiento ortodóntico en el rendimiento académico, autoestima y bullying en escolares.
Author
Carruitero, Marcos J.
Julca-Ching, Kenny
Abstract
Objective: The aim of this study was to evaluate the impact of the need for orthodontic treatment on academic performance, self-esteem and bullying in schoolchildren. Material and methods: This cross-sectional study included a total of 147 school children between 12 and 18 years of age. Academic performance was measured taking into account the final average grades for all the courses; for self-esteem and bullying, scores obtained with validated questionnaires were used. The Dental Aesthetic Index was used to determine the need for orthodontic treatment. The Kruskal Wallis test was used for the comparisons between the scores for academic performance, self-esteem and bullying according to each category of need for orthodontic treatment; a level of significance of 5% was considered.Results: The results showed mean academic performance scores of 13.6, 12.5, 12.9, 13.2 for those who did not need orthodontic treatment, those with defined malocclusion, severe malocclusion and very severe malocclusion, respectively; for self-esteem the scores were 21.6, 20.9, 21.0 and 20.5; and for bullying, 14.2, 15.4, 14.5 and 13.0. No statistically significant differences were found between the scores in the different groups evaluated (p>0.05). Conclusion: The need for orthodontic treatment in schoolchildren showed no impact on academic performance, self-esteem and bullying. The need for orthodontic treatment, as measured by the Dental Aesthetic Index, did not prove to be a determining factor in the presence of such variables in schoolchildren. Objetivo: El presente estudio tuvo como objetivo evaluar el impacto de la necesidad de tratamiento ortodóntico en el rendimiento académico, autoestima y bullying en escolares. Material y métodos: El estudio transversal, incluyó un total de 147 escolares de 12 y 18 años de edad. El rendimiento académico fue medido mediante los promedios finales de todos los cursos de estudio, para la autoestima y el bullying se emplearon puntuaciones obtenidas con cuestionarios validados, y para determinar la necesidad de tratamiento ortodóntico se utilizó el Índice de Estética Dental. Las comparaciones entre las puntuaciones del rendimiento académico, autoestima y bullying según cada categoría de necesidad de tratamiento ortodóntico se empleó la prueba Kruskal Wallis, considerando un nivel de significancia del 5%. Resultados: Los resultados mostraron puntuaciones promedio de rendimiento académico de 13.6, 12.5, 12.9, 13.2 para quienes que no necesitaron de tratamiento ortodontico, con maloclusión definida, maloclusión severa y maloclusión muy grave respectivamente; para la autoestima las puntuaciones fueron de 21.6, 20.9, 21.0 y 20.5; mientras que, para el bullying de 14.2, 15.4, 14.5 y 13.0. No se encontraron diferencias estadísticamente significativas entre las puntuaciones en los diversos grupos evaluados (p>0.05).Conclusión: La necesidad de tratamiento ortodóntico en escolares no evidenció impacto en el rendimiento académico, autoestima y bullying. La necesidad de tratamiento de ortodoncia, medida mediante el Índice de Estética Dental, no mostró ser un factor determinante de la presencia de dichas variables en escolares.