The Parody of the Walker: The Work of Francis Alÿs in María Sonia Cristoff’s Bajo influencia
La parodia del caminante: la obra de Francis Alÿs en Bajo influencia de María Sonia Cristoff
dc.creator | Oliver, María Paz | |
dc.date | 2018-12-31 | |
dc.identifier | http://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/3874 | |
dc.identifier | 10.7764/tl6349-57 | |
dc.description | This article deals with the dialogue between literature and visual arts through the analysis of the Belgian-Mexican artist Francis Alÿs parody in the novel Bajo Influencia (2010), by the Argentine writer María Sonia Cristoff. As an ironic approach to contem- porary art world and the figure of the artist, Cristoff’s work reinterprets the flâneur tradition through the story of Cecilio Rave, a character who decides to become an artist by copying the performances of Francis Alÿs. In this literal reading of Alÿs’s work, the novel ironically reflects on the contemporary art practice and the aesthetics of urban walking. Thus, in dialog with a hybrid cartography where artistic forms are integrated within the global flow of knowledge, Cristoff’s novel proposes in nomadism and wan- dering an art that critically assess globalization and the artistic tradition. | en-US |
dc.description | Este trabajo aborda el diálogo entre literatura y artes visuales mediante la parodia a la obra del artista belga-mexicano Francis Alÿs en la novela Bajo Influencia (2010), de la escritora argentina María Sonia Cristoff. Como una lectura irónica del mundo del arte contemporáneo y de la figura del artista, la obra de Cristoff relee la tradición del flâneur por medio de la historia de Cecilio Rave, un personaje que decide convertirse en artista copiando las performances de Francis Alÿs. En esa lectura literal de la obra de Alÿs, la novela reflexiona irónicamente acerca del sistema del arte contemporáneo y la estética de la caminata urbana. De este modo, como parte de una cartografía híbrida donde las formas artísticas se inscriben en el flujo global de saberes, el texto de Cristoff propone en el nomadismo y la errancia un arte que críticamente revisa la globalización y la tradición artística. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Departamento de Literatura de la Facultad de Letras, de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | http://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/3874/3654 | |
dc.rights | Derechos de autor 2019 Taller de Letras | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Taller de Letras; Núm. 63 (2018): Segundo Semestre; 49-57 | es-ES |
dc.source | 2735-6825 | |
dc.subject | Parodia | es-ES |
dc.subject | Caminata urbana | es-ES |
dc.subject | Francis Alÿs | es-ES |
dc.subject | María Sonia Cristoff | es-ES |
dc.subject | Parody | en-US |
dc.subject | Urban walking | en-US |
dc.subject | Francis Alÿs | en-US |
dc.subject | María Sonia Cristoff | en-US |
dc.title | The Parody of the Walker: The Work of Francis Alÿs in María Sonia Cristoff’s Bajo influencia | en-US |
dc.title | La parodia del caminante: la obra de Francis Alÿs en Bajo influencia de María Sonia Cristoff | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículo revisado por pares | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Taller de Letras
[0-9]{4}