The Imperial Gaze and Its Displacement Towards the Border Spaces:: The Case of the Narrative Travel of Florence Dixie to Pat
La mirada imperial y su desplazamiento hacia los espacios de confín:: el caso de la narrativa de viaje de Florence Dixie a Patagonia
Author
Sandoval-Candia, Oriette
Abstract
This article develops a reading from the imperial gaze in the narrative of Lady Florence Dixie’s voyage to Patagonia, Across Patagonia, which took place in 1879. From this category of analysis, we realize the tropos that underlie this form of hi- erarchical representation; the displacement towards counter-spaces (border space) defined as alternative to modernity, from a space-time dimension, the sublime and sometimes ominous representation of this “other” nature and its inhabitants, and the sense of estrangement that emerges in contact with the foreign, the unfamiliar, in this utopian and at the same time heterotropic locus of Patagonia, upon which it is possible to project and experience repressed sensations of modern life. El presente artículo desarrolla una lectura desde la mirada imperial a la narrativa de viaje a Patagonia de Lady Florence Dixie, A través de la Patagonia, que tuvo lugar en 1879**.2 A partir de esta categoría de análisis, se da cuenta de los tropos que subyacen a esta forma de representación jerarquizada; el desplazamiento hacia contraespacios (espacios de confín) definidos como alternos a la modernidad, desde una dimensión espacio-temporal, la representación sublime y a veces ominosa de esta “otra” natura- leza y sus habitantes, y la sensación de extrañamiento que surge en el contacto con lo ajeno, lo no familiar, en este locus utópico y a la vez heterotópico de Patagonia, en el que es posible proyectar y experimentar sensaciones reprimidas de la vida moderna