Show simple item record

Yo tendré mis árboles. Los comienzos en Zambra

dc.creatorPremat, Julio
dc.date2017-06-30
dc.identifierhttp://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/4072
dc.identifier10.7764/tl6087-105
dc.descriptionHow to study the contemporary, how to talk about that which is produced today, and move past nostalgia for that which is retro or discourse on the end of categories, of worlds, and works? How to interact with that which is written under the same conditions and reality in which we talk about, study and read literature? How to avoid capitulat- ing to the social, cultural, or ideological categories stockpiled by critics? Or avoid the temptation to replace analysis with the search for a new category–a category that would differentiate and take up once more the act of rupture in literary modernity? These are the questions. The answer we proffer in this article is a critical fiction: it is matter of studying the beginnings of a writer (in this case Alejandro Zambra’s), without an “oeuvre” being clearly defined or him being, despite recognition, a “canonical” writer. Which is to say, to analyze how he situates himself within his present in his first three novels, what relationship he establishes with tradition, and how he views himself in the future, which equates to observing his method of establishing himself within time. And today, time is clearly a cardinal category for grasping our contemporaneity, whose presentism and acceleration seem to prevent any analytical gaze. By means of a process consisting of certain textual maneuvers (formalism, readings, representations of memory), in conclusion we draft an answer (one of many contemporary answers) to another ques- tion: how to continue writing after the “end of literature”?en-US
dc.description¿Cómo estudiar lo contemporáneo, cómo hablar de lo que se produce hoy, cómo pasar de la nostalgia por lo retro o del discurso acerca del fin de categorías, mundos y obras, a una interacción intelectual con lo que se escribe en las mismas condiciones y en la misma realidad en la que hablamos de literatura, estudiamos literatura, leemos literatura? ¿Cómo evitar someterse a las categorías sociales, culturales, ideológicas, que se acumulan en el desván del crítico, o eludir la tentación de reemplazar el análisis por la búsqueda de una categoría propia, diferenciadora, es decir, sin integrar, noso- tros mismos, el gesto rupturista de la modernidad literaria? Esas son las preguntas. La respuesta que se esboza en este artículo es una ficción crítica: estudiar los co- mienzos de un escritor (en este caso, los de Alejandro Zambra), sin que una “obra” esté claramente definida ni sea, a pesar de su reconocimiento, un autor “canónico”. Es decir, analizar en sus tres primeras novelas las modalidades de situarse en un presente, de establecer relaciones con una tradición, de proyectarse en el futuro, lo que equivale a observar cómo el escritor se sitúa en el tiempo. Y el tiempo sería, hoy, una categoría cardinal para aprehender nuestro contemporáneo, cuyo presentismo y aceleración parecen impedir una mirada crítica. Gracias a un recorrido detallado de algunas operaciones (formalismo, lecturas, representaciones de lo memorial), se esboza, en conclusión, una respuesta (una de las múltiples respuestas contemporáneas) al cómo seguir escribiendo, después del “fin de la literatura”.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Literatura de la Facultad de Letras, de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/4072/3802
dc.rightsDerechos de autor 2019 Taller de Letrases-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceTaller de Letras; Núm. 60 (2017): Primer Semestre; 87-105es-ES
dc.source2735-6825
dc.subjectComienzoses-ES
dc.subjectLiteratura contemporáneaes-ES
dc.subjectImaginarios temporaleses-ES
dc.subjectAlejandro Zambraes-ES
dc.subjectBeginningsen-US
dc.subjectContemporary literatureen-US
dc.subjectTemporal imaginariesen-US
dc.subjectAlejandro Zambraen-US
dc.titleI’ll Have my Trees. The Beginnings in Zambraen-US
dc.titleYo tendré mis árboles. Los comienzos en Zambraes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record