Artistic Activism in Semi Ya (2000) by Cecilia Vicuña: Towards a Decolonization of Knowledge and Nature
Activismo artístico en Semi Ya (2000) de Cecilia Vicuña: hacia una descolonización de los saberes y la naturaleza
Author
Barros, María José
Abstract
In this article, I analyze how the artistic activism of the poet and visual artist, Cecilia Vicuña, is constructed in her most well-known project on seeds, Semi ya. In light of its hybrid materiality and ecological vocation, I propose there is an alternative botany developed in this work that promotes the decolonization of nature, and specifically of seeds, through epistemic decolonization and the defense of the plurality of knowledge. Relationships are also established between Vicuna’s work and the community approach of trafkintü, an ancestral Mapuche and rural practice where seeds are traded freely En este artículo analizo cómo se articula el activismo artístico de la poeta y artista visual Cecilia Vicuña en su proyecto en torno a las semillas más conocido como Semi ya. Tomando en cuenta su materialidad híbrida y vocación ecológica, propongo que en este trabajo se elabora una botánica alternativa que promueve la descolonización de la naturaleza –y en particular de las semillas– a partir de la descolonización epistémica y la defensa de la pluralidad de saberes. Al mismo tiempo se establecen relaciones entre la obra de Vicuña y la lógica comunitaria del trafkintü, práctica