Post-Soviet Inscriptions in Cuban Literature. Negative Futures and Disfigurement of the Human in El imperio Oblómov, by Carlos A. Aguilera
Inscripciones postsoviéticas en la literatura cubana actual. Futuros negativos y desfiguraciones de lo humano en El imperio Oblómov de Carlos A. Aguilera
Author
Garbatzky, Irina
Abstract
In much of Cuban literature written by the generation of authors who began publishing around 1989 and until today it can be read at the insistence of a number of significant linked with Soviet imaginary: Russian, Eastern European, Chinese. Rafael Rojas (2009) has identified the exotic remains seems to have in that practices, while other critics, as Jacqueline Loss or Damaris Puñales Alpizar (2013) understand the return as an identity in the Diaspora, a community of Cuban Soviet sentiment. In the following article, we want to address the hypothesis that one of the keys to read the inscription of the Soviet file is related to the dislocation and distortion of two fundamental notions of the imaginary of the Revolution. On the one hand, a profound questioning of modern thought edgy futurity, and secondly, exploring the processes of refounding and collapse of the ideal of the "new man", which involves new formulations of the body and its bio-political constellations. To argue these issues analyze the literary work of the Cuban Carlos Aguilera Chang, taking as a starting point the novel El imperio Oblómov (2014). En una gran parte de la literatura cubana escrita por la generación de autores que comenzó a publicar alrededor de 1989 y hasta la actualidad puede leerse la insistencia de varios significantes vinculados con imaginarios soviéticos: rusos, de Europa oriental, chinos. Rafael Rojas (2009) ha señalado los vestigios exotistas que parece haber en dicho ejercicio, mientras que otros críticos, como Jacqueline Loss o Damaris Puñales Alpízar (2013), entienden el retorno como una pulsión identitaria en la diáspora, una comunidad de sentimiento soviético cubana. En el siguiente artículo nos interesa abordar la hipótesis de que una de las claves para leer la inscripción del archivo soviético se relaciona con la dislocación y la desfiguración de dos nociones fundamentales del imaginario de la Revolución. Por un lado, un profundo cuestionamiento del pensamiento moderno de la futuridad vanguardista y, por otro, la exploración de los procesos de refundación y desmoronamiento del ideal del "hombre nuevo", lo que supone nuevas formulaciones del cuerpo y de sus constelaciones biopolíticas. Con el fin de argumentar estas cuestiones analizaremos la obra literaria del cubano Carlos Aguilera, tomando como punto de partida la novela El imperio Oblómov (2014).